1700 nabíjecích stanic pro elektrokamiony. Daimler, Traton a Volvo do nich investují miliardy korun

10. srpen 2021

Velcí výrobci nákladních automobilů společně vybudují síť nabíjecích stanic pro dálkové elektrokamiony. Firmy Daimler, Traton a Volvo tak chtějí připravit infrastrukturu pro čistou nákladní mobilitu, která by podle plánů Evropské unie měla být do roku 2050 bezemisní. Síť má do roku 2027 zahrnovat 1700 nabíjecích stanic, které vzniknou kolem dálnic, logistických center a míst pro konečnou vykládku.

Výrobci kvůli projektu založí společnou firmu, do které zatím vloží 500 milionů eur, tedy skoro 13 miliard korun. Všichni tři velcí producenti budou ve společnosti vlastnit stejný podíl. Zároveň hledají další partnery z řad veřejného i soukromého sektoru.

Čtěte také

Síť bude obsahovat jak rychlonabíječky, které vůz zvládnou dobít během pětačtyřicetiminutové povinné přestávky, tak i nabíjecí stanice, které nákladní auto nabijí pomaleji přes noc. Elektřina napájející stanice zároveň bude vyrobená ekologickou cestou.

Ačkoliv jde o soukromý projekt několika firem, síť nabíjecích stanic budou moci využívat i výrobci a provozovatelé ostatních typů nákladních automobilů a také autobusů.

1700 nabíječek je teprve začátek

Trojice výrobců zároveň upozorňuje, že do roku 2030 bude Evropa kvůli elektrifikaci nákladní dopravy potřebovat nejméně 15 tisíc výkonných nabíjecích stanic. Do roku 2050 jich musí stát dokonce 50 tisíc.

Čtěte také

Právě nedostatek nabíjecích míst je podle zmíněných firem dnes největší překážkou v rozvoji nákladní elektromobility na dlouhých trasách. Běžné dieselové náklaďáky a autobusy jezdí trasy dlouhé stovky i tisíce kilometrů. Naopak dojezd dnešních nákladních elektromobilů se pohybuje kolem 300 nebo 400 kilometrů a dobití baterií zabere hodně času.

Zamýšlená síť síť 1700 nabíječek tak problém rozhodně nevyřeší, ale jde o základ infrastruktury, kterou bude možné dále rozvíjet.

Poslechněte si reportáž Ondřeje Nováka.

Spustit audio

Související