27. 08. 2008

27. srpen 2008

Stránky všech námi sledovaných deníků vzpomínají na slovenského herce Michala Dočolomanského, který včera v bratislavské nemocnici zemřel na rakovinu. Jeho nejslavnější divadelní rolí byl Jánošík v muzikálu Na skle malované. Bez alternace odehrál 647 repríz a na představení se rezervovaly vstupenky až rok dopředu. Veronika Gallisová a Magdalena Čechlovská v Hospodářských novinách citují například divadelní kritičku Janu Soprovou, která tvrdí, že Dočolomanský vystupoval velmi kultivovaně; ušlechtilá vizáž ale nebránila smyslu pro humor, uměl šibalsky pomrkávat. To prý nejlépe zúročil v postavě noblesního ale nešikovného detektiva Nicka Cartera z filmové parodie Adéla ještě nevečeřela. Deník Právo ještě upozorňuje že dnes ve 22:15 druhý program České televize odvysílá pořad Co si čtete, když vám uletěly včely, ve kterém Michal Dočolomanský čte z novely Leonida Andrejeva Jidáš Iškariotský.

Radmila Hrdinová v Právu se ohlíží za ostravskou inscenací Komedie omylů Williama Shakespeara. Vznikla speciálně pro Letní Shakespearovské slavnosti, které probíhají na jevišti Nejvyššího purkrabství Pražského hradu, a pro Shakespearovské slavnosti na Slezskoostravském hradě. Hrdinová píše, že na rozdíl od pražské inscenace režiséra Ivana Rajmonta, která se alespoň letmo dotkla temnějších stránek hry v podobě hrozby smrti, která se vznáší prakticky nad každou Shakesperovou komedií, zvolil režisér Peter Gábor formu bláznivé, bezproblémové frašky, jejímž jediným čitelným tématem je třeštění, pocit vykolejení do totální ztráty identity, jemuž postupně podléhají všechny postavy.

Jak nás v deníku Právo informuje Michal Procházka, v italských Benátkách dnes začíná 65. ročník mezinárodního filmového festivalu. V rámci doprovodné sekce bude po letech promítnut i český film, a to Venkovský učitel režiséra Bohdana Slámy. Představí ho režisér, producenti Pavel Strnad a Petr Oukropec a chybět nebudou ani herci, kteří ztvárnili hlavní role - Zuzana Bydžovská a Pavel Liška. Benátský filmový festival dnes zahájí světová premiéra velmi očekávaného snímku bratrů Coenových Spal to po přečtení, ve kterém se sešlo několik filmových celebrit. Festivalem se zabývá i Eva Zaoralová v Mladé frontě Dnes.

Ondřej Horák v Lidových novinách hodnotí knihu Georgese Bernanose Velké hřbitovy v měsíčním svitu, která v těchto dnech vychází v českém překladu Bohuslava Reynka. Bernanos se v ní věnuje občanské válce ve Španělsku. Ačkoliv byl původně nacionalistou, později se stal vůči generálu Frankovi kritický. Podle Horáka se Bernanos v knize projevuje jako citlivý, i když svérázný pozorovatel, který nicméně vše promýšlí, a na základě toho utváří či posunuje svůj náhled. Nesnaží se nikomu zalíbit. Kniha vzniklá v době přeplněné idejemi - vždyť ve Španělsku tehdy stály proti sobě fašisté a levice - získává v hodnocení Lidových novin čtyři hvězdičky z pěti.

Poměrně šokující může být pro laického diváka výstava, která právě probíhá v Královském uměleckém muzeu v Bruselu. Jmenuje se Umění a finance v Evropě. Informuje o tom Naďa Klevisová v Lidových novinách. Výstava se zabývá spojením mezi uměním a penězi a označuje je a odvěké, a to i přesto, že kunsthistorici finanční aspekty umění odmítají jako cosi téměř vulgárního. Každé dílo doprovází mnohdy překvapivý finanční komentář od experta - mimo jiné se ukazuje, že peníze a jejich vyobrazení hrály velkou roli i v dobách vypjaté zbožnosti. Tak například na vystaveném deskovém obraze Poslední soud je například divákova pozornost nasměrována na zlaté mince, kterých se zemřelý snaží chytit, ale ďábel ho táhne do pekla. Výstava probíhá do 5. října a podpořila ji Evropská asociace veřejného bankovnictví.

Spustit audio