Američané staví dopravní letadlo na elektřinu. Má to Achillovu patu, říká odborník z ČVUT
Jakkoliv jde o velmi smělou konstruktérskou ambici, úplné sci-fi to podle všeho nebude. Už v roce 2023 by chtěla americká společnost Wright Electric vzlétnout se svým elektrickým dopravním letadlem pro téměř 200 cestujících.
Kalifornský startup má za sebou jednak podporu letecké společnosti EasyJet, navíc už vyvinul a teď zkouší klíčovou komponentu - pohonnou jednotku. Firma se pyšní tím, že jde o nejvýkonnější elektrický pohon svého druhu. Elektrické dmychadlo o výkonu 2 MW bude základním kamenem konceptu. Stroj pro necelých 200 pasažérů jich tedy potřebuje deset, kdy čtyři jsou vzadu, tři v kořenové části každého křídla.
„Motory jsou kapotované, což znamená, že hluk v tomto konceptu asi problém nebude. Nicméně čekal bych výzvy v oblasti pevnosti křídel a vyvážením zádi,“ popisuje Jan Klesa z ČVUT.
Má to ale problém
Letadlo navržené startupem Wright Elektric je podle něj technicky zajímavé přesto, že z dostupných materiál není tuto chvílí jasné, kde stroje vezme energii pro udávaný dolet 1300 kilometrů.
„Kapalné uhlovodíky nebo vodík či zemní plyn mají pořád největší a energetickou hustotu z hlediska toho, co sebou vlastně musíte vézt. To znamená, že cokoliv ostatního je těžší a projeví se to hlavně, když chcete letět na větší vzdálenosti,“ upozorňuje Klesa na Achillovu patu elektrických projektů s akumulátory.
Čtěte také
Na konceptu zaujme pokroková konstrukce zaměřená na efektivní urychlení proudu vzduchu v místech, kde typicky vzniká odpor – tedy na odtokové hraně křídel a v zadní části trupu. To by mohlo zásadně snížit spotřebu energie potřebné pro let.
Jinými slovy: I kdyby se do roku 2025, kdy konstruktéři slibují zahájení potřebných certifikačních procesů, nepodařilo sehnat dost lehké a zároveň výkonné akumulátory, a letadlo muselo využívat generátor proudu, provoz by pro letecké společnosti měl být zajímavý. Tedy v případě, že se pro toto nové dopravní letadlo najde výrobce – což je po garážovou firmu další obrovská výzva.
Bezemisnímu létání se věnují i zavedení letečtí výrobci, tedy Airbus nebo Boeing. Jejich vývoj se soustředí na několik směrů – kromě elektřiny a akumulátorů jde také o pokusy s novými tvary trupu například do V, řeší i spalování biopaliv a především využití vodíku. Nasazení těchto strojů prý můžeme čekat kolem roku 2035.
Celý příspěvek Petra Kološe najdete v audiozáznamu.
Související
-
Až v Německu přepneme na elektromobily, čekám domino efekt propouštění i v Česku, říká šéf institutu
Ani v Německu si nemyslí, že přechod na elektromobilitu znamená jen vybudování dobíjecích stanic a změnu technologie výroby. Změní se totiž podoba celého průmyslu i u nás.
-
Klima proměňuje autoprůmysl. Přechod na elektromobily znamená zánik statisíců pracovních míst
V souvislosti s klimatickou změnou výrazně klesá zájem o dieselové motory a automobilky po celém světě přechází na výrobu elektromobilů. Jaký bude dopad na pracovní trh?
-
Expert na emise: Zcela ekologické není žádné auto. Elektromobily se hodí na kratší jízdy
Zájem o elektromobily roste i za pandemie, zvláště u firem. „Domnívám se, že zcela ekologické není žádné auto,“ připouští uznávaný expert Michal Vojtíšek z ČVUT.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.