Auta a celníci

8. únor 2006

Je čas zimních dovolených. Pokud nejedete za sluníčkem, ani k babičce do jižních Čech, ale míříte do hor, třeba do Alp, asi nejspíš pojedete autem. Ti, kdo jsou vyloženě majiteli svého vozu, mohou být v klidu, auto je jejich a nemusí nic řešit. Co ale ti, a není jich málo, kteří jezdí vozem služebním? Je třeba mít nějaký dokument, kterým by na hranicích prokazovali, že vůz, ve kterém jedou, mohou řídit? A otázek je mnohem víc. Přečtěte si náš článek o autech a celnících.

Po době letních dovolených je zima dalším oblíbeným obdobím, kdy si bereme delší volno a často míříme na zahraniční horské svahy. A stejně jako v létě, i teď během zimy nám chodí do redakce dotazy lidí, kteří jedou služebním vozem a chtějí vědět, jestli je třeba mít na cestu nějaké povolení od zaměstnavatele.

"Pokud se jedná o statutární orgán firmy, není problém. Zpravidla ale autem jede nějaký zaměstnanec, a pak už je na firmě, jakým způsobem ho vybaví, aby na hranicích společenství prokázal, že je oprávněn s vozidlem nakládat. Pochopitelně, že se musí zabránit hlavně tomu, aby bylo ze společenství vyvezeno odcizené vozidlo," vysvětluje Hana Jursíková z Generálního ředitelství cel.

Pověření ale nemusí být formální, není potřeba plná moc. Stačí zaměstnance, úředně řečeno, delegovat, ale od věci není ani obyčejná kniha jízd. Někteří z nás ovšem nejezdí do ciziny jen tak lyžovat, někdy to spojí i s návštěvou příbuzných. Nedávno se nás jeden posluchač ptal, jestli si od strýce může půjčit auto a jezdit s ním u nás.

"Pokud se jedná o strýce, který bydlí v Evropské unii, může být vozidlo na principu volného pohybu zboží přemisťováno z jednoho členského státu do druhého bez celních formalit, bez celního dohledu a bez cla. Stačí, že má poznávací značku jednoho z členských států Evropské unie."

Musí ale také splňovat podmínky k provozu své země, to znamená, že musí mít zaplacenou pojistku a mít v pořádku pravidelné technické prohlídky. To jsme mluvili o strýčkovi z Evropské unie. Co když je ale třeba ze Švýcarska? Tedy ze země, která v unii není?

"Pokud strýc s vozidlem nepřijede, ale zapůjčíte si ho vy a přijedete s ním sem na území evropského společenství, nebo pokud vám ho strýc přiveze, vrátí se domů a vozidlo vám tady ponechá k používání, v tom případě se jedná o režim dočasného použití s tím, že za dobu, po kterou je vozidlo užíváno, bude nutno zaplatit poměrnou část cla. Tomu se říká částečné osvobození od cla," dodává Jursíková.

Neplatí to jen pro auta ze země Helvétského kříže, ale ze všech zemí mimo Evropskou unii. Pokud s nimi jezdí někdo jiný než jejich majitel, je třeba za ně zaplatit clo. To se stanoví tak, že se vypočítá celková částka, a za každý měsíc používání toho vozu se pak z auta vyměří tři procenta částky.

Spustit audio