Bála se, že bude pracovat v tiché kanceláři bez života. To v divadle nehrozí

11. listopad 2017

Musí umět naplánovat, co se kdy a na jakém jevišti bude hrát nebo zkoušet, a vyřešit všechny krizové situace, třeba když onemocní představitel hlavní role. Hodně toho zvládá tajemnice uměleckého provozu Jihočeského divadla Milena Chumlenová, která tu pracuje už bezmála třicet let.

V její kanceláři je každý den pořádně rušno, obzvlášť ve čtvrtek. „To se plánuje další týden, takže se musí sejít tajemníci z opery, baletu, činohry, vedoucí techniky a vedoucí staveb. Společně dáme dohromady plán, kde jsou všechna představení a zkoušky, veškeré aktivity ve všech prostorách divadla. Musíme to vymyslet tak, aby se nic nepřekrývalo,“ vysvětluje.

Tomuto týdennímu plánu se v divadelní hantýrce říká ferman. „Když jsem nastoupila do divadla, musela jsem si osvojit spoustu takových termínů. Ferman znají všichni divadelníci. Je to vlastně plán, kde je napsáno, co se v divadle děje. Visí na nástěnkách a každý se do něj při příchodu do práce podívá,“ doplňuje Milena Chumlenová.

Kromě plánování patří k její práci také řešení krizových situací. Velkým problémem je třeba to, když těsně před představením onemocní herec. „Pak musíme přemýšlet, jaké jsou varianty. Protože většinou hrajeme pro předplatitelské skupiny, podíváme se, jaké představení ta skupina ještě neměla, a snažíme se tam zařadit něco pro ni. Případně sháníme jiného herce, abychom to představení nerušili, snažíme se vždycky hrát,“ popisuje.

V její práci se tak hodí léta praxe. „Já jsem nastoupila v roce 1988. Zaučovala mě tehdejší tajemnice a snažila se být hodně přísná, tak snad je to někde vidět,“ komentuje Milena Chumlenová. Kromě toho jsou podle ní důležité komunikační dovednosti a také pracovní nasazení bez ohledu na čas.

To ale tajemnici vůbec nevadí, v divadle je moc spokojená. „Protože mám ekonomickou školu, vždycky jsem se bála, že budu dělat v kanceláři, kde bude to ticho a nebude tam život. To se tady nekoná, což je moc dobře,“ uzavírá.

Spustit audio