Češi milují slevy. Až ale začnou ceny strmě padat, zákazníci by měli zpozornět, varují kontroloři

28. červen 2017

Obchody se chystají na další vlnu výprodejů. Ceny by měly padat o desítky procent. Češi nejčastěji ve výprodejích nakupují letní vybavení, elektroniku na cesty, grily nebo stany. Na co si dát při slevových akcích pozor?

Pokud máte před sebou dovolenou a chcete si na ni pořídit nové vybavení a třeba i oblečení, právě přichází ten správný čas. Obchodníci na přelomu června a července začnou se sezónními výprodeji. Ceny v některých obchodech jdou dolů až o polovinu. Češi by měli ale při výprodejích zůstat ostražití a nižší ceny si u pokladen řádně zkontrolovat.

O 20, 30, dokonce o 50 % začínají padat ceny sezónního zboží. Většina obchodníků největší vlnu letních výprodejů spustí na přelomu června a července a potrvají v několika vlnách do konce srpna.

Druhý největší e-shop v Česku letní sortiment zlevnil až o polovinu už teď. „Každý týden máme tematicky zaměřený na jiný segment a ta témata se samozřejmě odvíjejí od toho, co zákazníci sami v průběhu letní sezóny na našem e-shopu hledají. Začali jsme módou a sportem a v následujícím týdnu chystáme slevy v segmentu krása a zdraví,“ říká mluvčí Mall.cz, Jan Řezáč

Alza.cz čeká na první týden v červenci. V jeho průběhu odstartuje akce s názvem Masakr cen a ceny půjdou dolů o desítky procent. „Nejvíc prodává letní a cestovní klasika, z elektroniky můžeme jsmenovat třeba oblíbené navigace, velmi populární e-book čtečky na dovolenou, různé action kamery nebo voděodolné telefony,“ popisuje mluvčí e-shopu, Patricie Šedivá.


Češi na slevové akce prostě slyší a obraty v takto podpořených kategoriích nám stoupají v řádu desítek procent.Jan Řezáč z Mall.cz

Aby obchodníci vyprázdnili nejen prodejny, ale i sklady, a udělali si tak místo pro podzimní kolekce, akční ceny se nevyhnou ani oblečení a obuvi. Podle mluvčího řetězce Tesco, Václava Koukolíčka, výhodné ceny textilu vítají hlavně rodiče malých dětí. Slevy v různé výši nabídne tento obchod ještě v následujcích čtyřech týdnech.

Jenže ne vždy jsou akční ceny tak lákavé, jako se zdají být třeba v reklamách nebo na plakátech ve výlohách. Slevy jsou hlavně marketingovým nástrojem na získání zákazníků. Na kontroly slev se každým rokem zaměřuje i Česká obchodní inspekce. Její mluvčí Jiří Fröhlich dodává, kolik pokut už v letošním roce za prohřešky obchodníkům udělily.


Obecně platí, že některé řetězce vycházejí z kontrol hůř a některé lépe. Nedávno například probíhala kontrolní akce na západě Čech zaměřená právě na slevy z letáků a inspektoři kontrolovali šest největších řetězců. Z pětapadesáti případů jen ve čtyřech bylo vše v pořádku.

Letos je zatím pravomocných víc než 900 pokut za ceny a akční ceny za celkově víc než osm a půl milionu korun v rámci cen a akčních slev. Nejčastěji se inspektoři setkali s tím, že zboží bylo v regálech ve výsledku daleko dražší než bylo uvedeno ve slevových letácích, nebo prostě výrobky prodejce neměl.

Obchodní inspekce spotřebitelům radí, aby i při výprodejích byli pozorní, a výslednou cenu si vždy u pokladny zkontrolovali. Pokud obsluha namarkuje jinou částku, než která byla uvedená v regálu, měli by lidé na nejasnosti vždy upozornit.

autoři: jch , bkl , jaw
Spustit audio