Češi v Dubaji připravují virtuální cestu do pravěku

10. březen 2020

Pod dubajským mrakodrapem Burdž Chalífa české studio otevře arénu pro novou hru ve virtuální realitě. A v létě se v pravěku projdeme i my v Praze.

Čeští vývojáři působí na novém a podle všeho velmi perspektivním trhu. Jde o herní arény s virtuální realitou. Největší tuzemské studio v těchto dnech připravuje svou první pobočku, a to přímo v nákupním centru pod nejvyšší budovou světa: pod dubajským mrakodrapem Burdž Chalífa. Premiéru tu bude mít i nová hra „Cesta do pravěku“. Aréna má 150 metrů čtverečních, a patří tak mezi největší na světě. 

Firma DiVR Labs tento rok pracuje na otevření dvou až třech dalších heren.

„Ve hře cestujete časem zpět do minulosti a projdete do džungle, kde vás čeká první seznámení s pravěkým světem,“ říká Martin Tichota, technický ředitel DiVR Labs. „Hráči mají za úkol hledat různé pozůstatky legendárního dinosaura, na základě toho jim pak na konci hry ukážeme, jak vypadal.“

Hra trvá skoro půl hodiny, je to tedy jedna z nejdelších her, které v oblasti heren s virtuální realitou vznikly. V současnosti jde o velmi populární zábavu, dokazují to čísla z pražského sídla firmy. Hru s Golemem nebo s pavouky si tu každý den přijde zahrát zhruba 250 lidí. 

„Náklady na výstavbu herny se zaplatily v prvním roce provozu, ale abychom naše vývojové studio udrželi, musíme expandovat. Tohle je náš první zahraniční projekt, ale tento rok  pracujeme na otevření dvou až třech dalších,“ představuje plány firmy Martin Tichota. Další podrobnosti zatím vývojáři zveřejňovat nechtějí. Hru, kterou připravili pro novou arénu v Dubaji, přenesou do Prahy v létě.

Většina lidí nemá s pohybem ve virtuální realitě problémy

„Samozřejmě se najdou lidé, kteří jsou velmi citliví, a ti to prostě nedají. Zvláště u těch pavouků je to na ně příliš intenzivní zážitek. Ale je to opravdu minimum, jsou to jednotky procent,“ říká Martin Tichota. Potíže lidi s pohybem ve virtuální realitě souvisejí s absencí hloubky ostrosti, která ve starších brýlích pro virtuální realitu nebyla. „Dřív byly headsety celkem nedokonalé, neměly dostatečné rozlišení. Neustále vás z toho bolely oči, protože jste museli neustále ostřit. Poslední brýle, které tady máme, jsou už na opravdu dobré úrovni,“  pochvaluje si Martin Tichota.

Jak vypadají zařízení pro virtuální cestu do pravěku?

Hmotnost headsetu pro VR realitu je zhruba půl kila, brýle mají rozlišení 2K pro každé oko. Kromě toho ještě hráči nosí zhruba dvoukilový batoh s výkonným počítačem. „Batoh má odsazená záda, takže tolik nehřeje. Je v něm v podstatě výkonný notebook. 

Mapování pohybu bude mít v této aréně na starosti 50 kamer. Jejich sladění bylo s ohledem na přepážky, které tu vznikly, technickou výzvou.

Brýle mají rozlišení 2K pro každé oko.

„Tyto freeroom herny jsou většinou bez zdí, takže to je jedna velká místnost a v jedné chvíli v ní může být pouze jedna skupina. U nás tam může být najednou až šest skupin, takže v jednu chvíli máme v aréně 24 lidí. A to samozřejmě generuje více peněz, ale kvůli tomu musíme mít zdi, aby lidé do sebe nevráželi a nepřekřikovali se. 

Na konci hry se lidé „proletí“ kluzákem. Zařízení imitující zážitek z letu si vyrobili čeští vývojáři sami. Jde o konstrukci se zábradlím, ventilátorem, topením a pohyblivou podložkou. 

Jak se Čechům vede v nově vznikajícím segmentu virtuální reality?

Herny pro virtuální realitu jsou současnosti velmi perspektivním trhem.

„Kluci z DiVR Labs prožívají rozhodně fantastický úspěch,“ říká Martin Kotek z Asociace virtuální a rozšířené reality. „Nejsou ovšem jediní, minimálně bychom měli zmínit studio Beat Games, které na přelomu roku koupil Facebook. Když si vzpomeneme, jak před dvěma lety začínali… Říkali, že to dělají jen tak pro zábavu. A dnes jsou možná nejbohatší VR studio…“ Další velký úspěch zaznamenalo studio Creal. „Pracují na technologii, která lidem umožní, aby lidé mohli v brýlích zaostřovat,“ upřesňuje Martin Kotek. To znamená, že je zkrátka nebude bolet hlava, když budou mít brýle na očích po delší dobu. A ti dostali na další vývoj 200 milionů korun. Podobných projektů je víc,“ uzavírá Martin Kotek.

Ty nejlepší projekty představí jako každý rok i speciální oborová akce VR Fest. Bude začátkem června v budově Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky.

autoři: Petr Kološ , mrk
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.