Český rozhlas nafotil největší setkání českých jazzmanů v historii

Khalil Baalbaki při focení hlavní fotografie jazzmanů

V září 2019 se na zahradě karlínského rozhlasu sešlo více než 100 hudebníků. Výsledkem je hromadná fotografie „My jsme jazz!“, která zachycuje setkání největšího počtu českých jazzmanů na jednom místě. Projekt inicioval Český rozhlas Jazz, který nyní fotografii zveřejnil na novém webu jazzmani.cz.

Unikátní snímek navazuje na fotografii A Great Day in Harlem, kterou roku 1958 pořídil fotograf Art Kane pro časopis Esquire. „Soustředil na ní celou jazzovou smetánku té doby, celkem 57 hudebníků, a jeho fotografie získala takřka kultovní status,“ uvedl Petr Vidomus, dramaturg stanice Český rozhlas Jazz.

Ačkoli se slavná harlemská fotografie dočkala řady variací po celém světě, její česká obdoba dosud chyběla. Toho si všiml kytarista Libor Šmoldas, který inicioval focení v Praze. „Zaregistroval jsem šedesátileté výročí původní harlemské fotky a představoval jsem si, jak by bylo skvělé mít zachycenu celou jazzovou scénu na jednom místě. Taková fotka u nás dosud ale neexistovala, “ řekl Šmoldas.

Momentka ze vzniku hromadné fotografie jazzmanů

Akci nakonec zorganizoval Český rozhlas Jazz, který po tříměsíčních přípravách dokázal na zahradu karlínského rozhlasu shromáždit 101 českých jazzmanů všech generací i stylového zaměření. „Je to skutečná pocta českému jazzu, kterému se nyní daří, a má svůj zvuk i ve světě. Věkový rozptyl mezi účastníky je neuvěřitelných sedmdesát let,“ doplnil Vidomus.

Na fotografii „My jsme jazz!“ se sešli i matadoři české jazzové scény, jako jsou Emil Viklický, Jiří Stivín, Jaromír Honzák, nebo Jana Koubková. Nejstarší účastník, basista Karel Vejvoda, slavil v době focení devadesátku. Akce proběhla symbolicky v sousedství karlínského Studia A, výrazně spjatého s historií českého jazzu.

Fotograf Khalil Baalbaki při prác

Hlavní hromadnou fotografii pořídil Khalil Baalbaki, kmenový fotograf Českého rozhlasu, který se dlouhodobě věnuje reklamní, módní a reportážní fotografii. „Od začátku jsem chtěl, aby muzikanti na fotce vypadali jako noty v jazzové partituře, nechtěl jsem, aby byli strnulí,“ vysvětlil Baalbaki.

Ze zákulisí focení vznikla řada reportážních záběrů, video dokument a také dokumentární pořad. To vše nyní rozhlas umístil na nově vzniklý web jazzmani.cz. „Je to bez nadsázky encyklopedie českého jazzu. Na jedno místo jsme soustředili profily všech hudebníků, rozhovory a řadu bonusů,“ dodal Petr Vidomus, který projekt zaštiťoval.