Cestovní kanceláře dopady inflace příliš nepocítily, zájem klientů o letní dovolenou je solidní

25. květen 2022 08:19

Dopady rostoucí inflace na tržby cestovních kanceláří zatím nejsou dramatické. Prodeje neklesají a počty prodaných zájezdů se podle oslovených kanceláří už pomalu blíží době před koronavirovou krizí. To se může během několika měsíců změnit - už teď nakupují někteří klienti především podle ceny. Může je nepříjemně překvapit třeba doplatek za pohonné hmoty.

Čtěte také

„Cena je rozhodující, také jsme podle ní vybírali, samozřejmě.“ Jaroslav z Hradce Králové se s manželkou a vnoučaty chystá do Egypta a na cenu dovolené se dívá víc než dřív.

Prodeje zájezdů především do Evropy jsou ale zatím podle výkonné ředitelky Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřiny Chaloupkové solidní a inflace působí na tržby možná i pozitivně. „Máme pocit, že vysoká inflace v České republice jako by naopak hnala české turisty k nákupu zahraniční dovolené, protože v těch hlavních přímořských destinacích se zdražuje pomaleji.

Podobné zkušenosti má i Natálie Hilmarová z menší cestovní agentury v Hostinném na Trutnovsku. Inflaci v Česku klienti neřeší. „Spíš je zajímá inflace v Turecku, kde se říká, že je teď 70 procent. Ale těžko říct, co bude v červenci nebo v srpnu.

Čtěte také

Vysoká inflace v zahraničí zlevní útratu na místě třeba i o desítky procent. Co naopak může cestu prodražit, to jsou rostoucí ceny pohonných hmot. Cestovní kanceláře mohou i u už prodaných zájezdů zvýšit cenu.

A děje se to, potvrzuje Jana Šálková z hradecké cestovní agentury. „Shodou okolností mi kamarádka psala, že cestovní kancelář jí zdražila zájezd, bude něco doplácet. Tak jsem jí odpověděla, že bohužel, nárok na to mají.

Podle Natálie Hilmarové ale zatím nejde o nijak vysoké sumy. „Týká se to především autobusových zájezdů do Chorvatska a Itálie. Také několika zájezdů do Bulharska, ale co se týče leteckých zájezdů, tak tam zatím žádné zdražení nebylo.

Čtěte také

Klienty to nejspíš nepřekvapí, podle oslovených cestovních kanceláří a agentur se víc než dřív zajímají o obchodní podmínky, ve kterých právě tahle možnost zdražení uvedená je, nebo o konkrétní podmínky dovolené. A také si všímají výhod, které nebývaly v minulosti u cestovních kanceláří vždycky obvyklé.

„Že například týden před odjezdem je možnost změny destinace nebo ještě měsíc před odjezdem bezplatné storno. Takové podobné výhody, popisuje Jana Šálková.

I ona má zatím z letošních prodejů zahraničních zájezdů dobrý pocit, teď jen aby to vydrželo.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související