Chceme rozdávat radost, ta teď chybí, říká organizátor festivalu Klasici v Táboře. Na prvním koncertě zahraje i ukrajinské noneto
Říká vám něco pojem Klasici v ulici? Anebo Klasici na Střelnici? V tom případě asi budete znát i Klasiky v Táboře. Hudební festival, který se ze svých předchůdců vyvinul. Z pouličních představení se nejprve přesunul do kaváren, potom do kulturního domu, teď už využívá zrenovovaný sál táborského divadla. Pro svá velká jména a velké publikum potřebuje větší prostory. A také stabilní podmínky, včetně povětrnostních.
Letošní ročník začíná tento pátek, ačkoli se zařazením ke konkrétnímu roku je to složitější, jak vysvětluje zakladatel a organizátor festivalu, houslista Symfonického orchestru Českého rozhlasu Tomáš Hubka.
„On je to sice první koncert letošního, dvanáctého ročníku, ale de facto je to poslední koncert ročníku desátého. Kvůli lockdownům několikrát odpadl. Přitom měl být vyvrcholením našeho desetiletého snažení. Pak se měl odehrát v závěru loňského programu, nakonec jsme ho přeřadili na tento květen, kdy jsem si byl už téměř jist, že snad nebudou restrikce vůči lidem, kteří chtějí koncert navštívit,“ vypráví.
A protože tradičním obdobím pro festival Klasici v Táboře je podzim, poslední koncert desátého i jedenáctého ročníku se nakonec odehraje jako jarní pozvánka na ročník dvanáctý.
„Mou snahou je zvát špičkové umělce a i za normálních okolností je velice těžké shánět termíny,“ komentuje přípravy Tomáš Hubka. „Plus v Táboře je velice dobře fungující Divadlo Oskara Nedbala, které má bohatý program a úplně nedává smysl si na malém městě konkurovat, je tam průsečík diváků. Takže jsme toho hodně nestihli, ale každý covidový rok jsme aspoň tři koncerty odehráli.“
S podobným počtem představení kdysi Tomáš Hubka Klasiky spouštěl. „Začínali jsme pokusy o malé komorní koncerty na otevřené scéně, postupně jsme se propracovali do koncertních sálů a spolu s bohatým programem se nabalovali i diváci. No, a teď se uvidí, doba je jiná, lidé si odvykli chodit za kulturou, řekl bych, že začínáme úplně znovu,“ říká.
Čtěte také
První ostrou zkouškou bude tedy páteční benefiční koncert. „Přijedou Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková. Pro mě osobně je to zážitek, protože asi větší pěvecká značka teď v Čechách není. A zároveň jsou to lidé, se kterými se dá normálně mluvit. Těším se na to, bude to Mozart gala a mělo by to rozdávat radost. To teď chybí,“ popisuje organizátor. České pěvecké špičky doprovodí Epoque Symphony Orchestra pod vedením Jana Kučery, talentovaného dirigenta nastupující generace.
„A pak je tu ještě důležitý přesah,“ upozorňuje Tomáš Hubka, „sahá do Českých Budějovic, kde v azylu působí ukrajinští hudebníci, je jich asi devět. A mě napadlo dát jim příležitost si zahrát, protože si dovedu představit, jak jim to teď chybí. Finančně je podpoříme, ale určitě ne nějak zásadně, a tak jsme jim dali práci. Na závěr galakoncertu tedy ještě vystoupí tohle smyčcové noneto. Myslím, že je to nadchlo.“
Pozvánku uzavírá Tomáš Hubka humornou poznámkou na konec: „Ten koncert odpadal asi tři roky, takže si myslím, že jindy než v pátek třináctého už se to nemůže povést!“
Celý rozhovor s Tomášem Hubkou o festivalu Klasici v Táboře, jeho historii i o postcovidové kultuře si poslechněte online.
Související
-
Ukrajinští hudebníci koncertují v jižních Čechách. Azyl a práci jim zajistili budějovičtí umělci
Českobudějovičtí umělci se starají o devět ukrajinských hudebníků s jejich dětmi. Založili spolek, který jim zajistil zázemí a zároveň shání práci.
-
Skladby, které hraje jen hrstka houslistů, představuje Pavel Šporcl na novém albu
Mount Everest houslového repertoáru. Tak zní podtitul nového alba nejpopulárnějšího českého houslisty současnosti Pavla Šporcla. Na album Paganiniana naváže turné.
-
Byl jsem více soudním znalcem, ale dlouho jsem to nevydržel, ohlíží se Jaroslav Svěcený za pandemií
Žádné přístroje, Twitter ani Facebook nemohou nahradit kontakt umělce s publikem. To je jedna z prvních vět, jimiž se houslista Jaroslav Svěcený ohlíží za posledním rokem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.