Chování na silničních přechodech

11. říjen 2006
Vaše téma

Dnešní Vaše téma se celý den točilo kolem přechodů pro chodce. Řekli jsme si, jak se na nich chovat, ať už se k nim blížíme jako chodci či řidiči, podívali jsme se, jak vypadají přechody ve světě a přiblížili nejrůznější bezpečnostní prvky, kterými přechody mohou být vybaveny, aby byly opravdu bezpečné. No, a pokud jste nás po celý den neposlouchali, tak tady je souhrn

Eva KÉZROVÁ:
Přechod pro chodce je v podstatě velmi zvláštní místo v silničním provozu, protože se na něm setkávají dvě různé skupiny, chodec, který chce přejít silnici a řidič, co po ní chce jet. Jeden z nich tedy musí počkat. Podle zákona o silničním provozu by měl řidič umožnit chodci nerušeně a bezpečně přejít vozovku. To, ale neznamená, že by chodci měli absolutní přednost. Naopak, podle zákona nesmí vstoupit na vozovku bezprostředně před přijíždějícím vozidlem. Jenže toto si každý může vykládat po svém.

osoba:
On telefonoval, že jo a vyšel rovnou na vlhké vozovce pod kola. Nic se nestalo, teda díky bohu, jo, ale měli jsme co dělat teda.

osoba:
Nejhorší je, že třeba mladý lidi to neberou a při těch přechodů on stojí a vypadá to, že nejde a on pak, až se přiblížíte, tak on tam vstoupí schválně, jako. Přednost by měli mít chodci, ale řidiči to nerespektují, no.

chodkyně:
Vyloženě nemáme přednost před autama, že to je, jak vzájemně si vyhovíme.

Eva KÉZROVÁ:
A to je také podle Pavla Šustra z ministerstva dopravy asi to nejdůležitější pro bezpečné přecházení přes přechod.

Pavel ŠUSTR, ministerstvo dopravy ČR:
Tak, aby ten přechod pro toho chodce byl bezpečný a aby byl vyvážený poměr mezi rychlostí, kterou přijíždí to vozidlo a kterou ten chodec jde, tj. v obci nejvyšší rychlost padesát, drtivá část u přechodu pro chodce má rychlost sníženou, takže pouhým dodržováním se dá předejít všem těm problémům, které přicházejí z nemyslných zranění osob v úvahu.

Eva KÉZROVÁ:
Bohužel, jen za prvních devět měsíců letošního roku zahynulo na našich přechodech pro chodce při téměř šesti stech nehodách, deset lidí. A právě proto, se používají u přechodu různé bezpečnostní prvky, aby byly přechody dobře vidět. Ty začínají u reflexního značení, například v Náchodě mají před přechody červený speciálně zdrsněný obdélník, který nutí řidiče zpomalit. Nejlevnější jsou pak příčné prahy, od kterých se ale vzhledem k jejich hlučnosti pomalu začíná upouštět. Dobrou variantou jsou zvýšené stavební prahy, tedy takový to neznámý schod, přičemž nejbezpečnější ale pochopitelně i nejdražší jsou ovládané semafory, pro jejichž instalaci jsou podle Miroslava Reicherta z pražského magistrátu přesně daná pravidla.

Miroslav REICHERT, pražský magistrát:
Technická hromadná zřizování v ulicích stanoví určitý počet chodců, takže požádáme ústav dopravních řidičství o zhodnocení a podsazení těchto kritérií, jestli počet chodců odpovídá k některým zřízením signalizace. Začíná dlouhé martinium jednání o zřízení signalizace, protože opravdu zřízení byť jednoduchého přechodu je pořádná částka, kde se mluví o sta tisících nebo v milionech.

Eva KÉZROVÁ:
Bezpečnější přechod si ale mohou vybojovat i sami občané. Tak například třeba rodiče žáků základní školy Horáčkova v Praze 4, jejichž zásluhou bylo před začátkem letošního školního roku dobudována před jejich školou vyvýšený přechod, takže na poměrně frekventované silnici jsou řidiči nuceni opravdu zpomalit, ale jak prozrazuje jeden z rodičů Pavel Dukát, nebylo to snadné.

Pavel DUKÁT, rodič:
Člověk se nemůže nechat odradit. A když jsme si řekli, když nás vyhodí, tak nějak půjdeme oknem a prostě když nám odpoví tam někdo, že to nejde, tak jsem psali znova, že teda ne, že to lze a tak dále. Nenechat se odradit a psát a psát a ptát se a telefonovat a snažit se sehnat kontakty, protože my jsem potom sháněli kontakty dokonce i přes zastupitelé, vlastně přes senát a další a další lobování bylo v této věci, takže si myslím, že to bez těchto dalších věcí, že asi by se to taky nepohnulo.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: evk
Spustit audio

Více z pořadu