Čína jede na rekordy

6. srpen 2008
Sedmý světadíl

8. srpna budou v čínském Pekingu zahájeny XXIX. letní olympijské hry. Bojovat se bude celkem o 302 sady medailí ve 28 sportech. Je ale zřejmé, že Čína začala soutěžit už v dostatečném předstihu před otevřením stadionů. A je třeba uznat, že trhla už nejeden rekord. Několik z nich najdete v následujícím přehledu.

0:00
/
0:00

Pekingské letiště se po dokončení stavby terminálu 3 letos v květnu stalo co do rozlohy největším letištěm na světě. Jeho celková rozloha je 98,6 ha a kapacita přepravy 76 milionů pasažérů ročně. Autorem projektu je ateliér známého britského architekta Normana Fostera (autora londýnské "Okurky", Hongkongského letiště Chek Lap-kok a budovy HSBC v Hongkongu). Více informací najdete zde.

Stavba železnice do Lhasy vedoucí tzv. Čching-chajsko-tibetskou náhorní plošinou, byla slavnostně dokončena a poté uvedena do provozu 1. července 2006. Železnice je jedním z nejnáročnějších inženýrských projektů na světě. Její celková délka je 1142 km (mezi městem Golmud v provincii Čhing-chaj a hlavním městem TAO), 80 % trati se nachází v nadmořské výšce nad 4000 m, přes 50 % půdy je pokryto permafrostem. Trať navíc prochází tektonicky činnou oblastí. Na své konto si připsala několik rekordů.
Průsmyk Tanggula v nadm. výšce 5072 m je nejvyšším místem na světě, kudy vede železniční trať.
Tunel Fenghuoshan dlouhý 1338 m v nadmořské výšce 4905 m je nejvýše položeným tunelem na světě.

Maglev (= magnetic levitation vehicle) je nejrychlejším vlakem na světě (dosáhne rychlosti 431 km/h). Byl zprovozněn v roce 2003 a jezdí v Šanghaji na trase dlouhé 30 km z letiště Pchu-tong do města. Tuto vzdálenost překoná za méně než 8 min. Jak vypadá nejrychlejší vlak na světě? Prohlédněte si fotogalerii.

China Mobile, čínský mobilní operátor, který započal svoji činnost v roce 2000, má největší počet klientů na světě. Využívá jej celkem 376 milionů lidí. Na 2. místě je Vodafone s počtem 200 milionů klientů.

Přehrada Tři soutěsky je jedním z největších hydro-energetických projektů na světě. Celková délka přehrady postavené v provincii S´-čchuan na Dlouhé řece (Čchang-ťiang / Jang-c´-ťiang) je 200 km. Stavba (započatá v r. 1994) byla dokončena v létě 2006 a nyní se přehrada postupně napouští. Stane se jednou z největších vodních nádrží na světě, v plném provozu bude generovat 22,5 gigawattů elektřiny, což znamená největší objem výroby el. energie na světě. V budoucnu zásobí 3% celkové spotřeby elektřiny v Číně (původní odhad byl 10 %, mezitím však vzrostla spotřeba energie v této zemi).

Most Sutong, nejdelší lanový most na světě o délce 1088 m, vede mezi městy Su-čou a Nan-tchung v provincii Ťiang-su přes Dlouhou řeku (108 km před její deltou). Zkrátil délku cesty z původních 4 hodin na pouhou hodinu. Nejdelší lano má 577 m a nejvyšší ocelo-betonový stožár je 300 m vysoký. Má celkem 6 jízdních pruhů (3 tam a 3 zpátky) a povoluje rychlost 100 km/h. Stavba mostu byla dokončena letos.

Most přes Chang-čouský záliv je nejdelším mostem vedeným přes moře (celková délka 36 km). Zkrátil cestu mezi Šanghají s městem Ning-po v provincii Če-ťiang o více než 120 km, má 6 pruhů (3 tam a 3 zpět), povolená rychlost na něm je 100 km/h a jeho životnost se odhaduje na 100 let. Zprovozněn byl letos v květnu. Více informací najdete zde.

autoři: Iva Jonášová , Klára Kučerová
Spustit audio