Co chceme? Spravedlivé Grammys! Kdy to chceme? Někdy. Proč hudebníci bojkotují největší hudební ceny?

29. březen 2021

Seznam hudebníků, kteří kritizují hudební ceny Grammy, nebere konce. Člověk by řekl, že zkrátka neumí prohrát. Pokud se ale podíváme zblízka na proces výběru toho nejlepšího, co může hudební scéna nabídnout, nalezneme zásadní systémové chyby.

Na zkorumpovanost celé mašinerie jako poslední ze seznamu kritiků poukázal kanadský hudebník The Weeknd, jehož album Blinding Lights nebylo ani přes obrovský úspěch u kritiků a fanoušků nominováno v žádné kategorii. Umělec tak v listopadu minulého roku Akademii přes Twitter vzkázal, že jí nadále nebude poskytovat svou tvorbu k posouzení.

Taylor Swift s cenou Grammy, kterou si odnesla za úspěšné album Folklore

„Setkal jsem se v místnosti jak s kolegy novináři, kteří se zaměřovali na žánr reggae, tak se zástupci hudebních vydavatelství, což bylo trochu podivné,“ popisuje Rob Kenner v rozhovoru pro CBC zasedání jedné z mnoha žánrových komisí. Naráží tak na možné střety zájmů, které se promítají do často pochybných nominací v jednotlivých žánrových kategoriích cen Grammy.

Zástupci vydavatelů, kteří zasedají v komisích, často reprezentují umělce figurující na seznamu kandidátů. Jde o jasný střet zájmů,“ potvrzuje Kennerova slova v pořadu CBS This Morning také Deborah Dugan, bývalá CEO hudební akademie. Zároveň popisuje Akademii jako pánský klub, kde na vrcholných pozicích chybí patřičná věková, rasová a genderová rozmanitost.

Proč interpreti jako Eminem a The Weeknd cítí frustraci z Grammys? V čem se projevuje střet zájmů některých členů žánrových komisí? Co je takzvaná „superkomise“ a jaké má pravomoci ve výběru nominovaných? Poslechněte si celý příspěvek!

autor: Marek Zavřel
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.