Dekriminalizace a legalizace drog je jednou z možných, logických cest, říká psycholog Pavel Nepustil

1. říjen 2021

Představa o tom, co jsou drogy a jaké jsou důsledky jejich užívání, se mění v závislosti na historické etapě i společenských a kulturních okolnostech, seznam zakázaných látek v minulosti ovlivňovaly i politické objednávky. Dekriminalizace a legalizace návykových látek je jednou z logických cest, říká psycholog.

Když se mluví o závislostech a lidech, kterých se toto téma týká, běžně se používají výrazy jako uživatelé drog, dříve narkomani nebo toxikomani. Podle psychologa Pavla Nepustila, jednoho z autorů knihy Bez podmínek – Metody psychosociální podpory pro lidi užívající drogy, však není možné, a ve většině situací ani smysluplné, kohokoliv identifikovat jako člena nějaké skupiny pouze na základě skutečnosti, že užívá drogy. To o něm totiž ve výsledku nedává žádnou zprávu.

Čtěte také

„Média hodně ukazují lidi, kteří užívají heroin nebo pervitin, v souvislosti s tím, že jsou na ulici. Vždycky to ale tak nebylo. Na konci 19. století byly nejčastějšími uživatelkami heroinu ženy vyšší a střední třídy, které si opiáty kupovaly v lékárnách,“ uvádí historické souvislosti Nepustil. Společenský propad uživatelů začal až v návaznosti na kriminalizaci dříve legálních opiátů.

Stála za vznikem seznamu zakázaných látek potřeba zaměstnat úředníky, kteří dříve dohlíželi na prohibici alkoholu v USA? Může dekriminalizace a legalizace návykových látek někomu pomoci? A jak by se měly v budoucnu proměnit sociální služby, aby byly dostupnější pro všechny potřebné? O tom mluvil v Diagnóze F psycholog a psychoterapeut Pavel Nepustil.

autor: Adéla Paulík Lichková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.