Dismančata nejsou žádné otrávené a znuděné děti z dramaťáku, tvrdí jejich nová umělecká vedoucí Jana Franková

19. říjen 2015

Dismanův rozhlasový dětský soubor nemá zřejmě nikde na světě obdobu. Kromě toho existuje už 80 let. Jeho dlouholetí umělečtí vedoucí Zdena a Václav Fléglovi předali letos štafetu Janě Frankové, která svoje působení rozhodně nebere na lehkou váhu.

Herci Alena Vránová, Václav Postránecký, Tomáš Töpfer nebo Marek Eben. To je jen krátký výběr známých jmen, které prošly Dismanovým souborem. „Děti, které k nám dnes chodí, jsou velmi otevřené. To mě překvapilo už při výběrovém řízení,“ svěřuje se Jana Franková.

Malé velké osobnosti

„Nasávají jakou houby všechno, co jim nabízíte. Nejsou to takové ty otrávené, unuděné děti, se kterými se někdy setkáváte v dramaťácích.“ Jsou to prý děti talentované a velmi kreativní. „Jsou to osobnosti. Každý je úplně jiný.“

Co se v mládí naučíš

Soubor natáčí pro rozhlas a má stálý divadelní repertoár. A to není žádná legrace. Jak vysvětluje Jana Franková, děti mají mluvní i pohybové rozcvičky. „Už tím, že s nimi pracujeme na různých divadelních projektech, se učí naslouchat, porozumět situacím a komunikovat s partnerem.“

Program Dismančat je proto pořád nabitý a děti se rozhodně nenudí. „Připravujeme nové představení a rádi bychom rozšířili spolupráci s Rádiem Junior. Připravujeme děti pro natáčení, zpíváme…“

Poznávací znamení Dismančat: slušnost

Dramatické tábory mají velkou tradici. „Trvají 14 dní a jsou nabité takovým programem, že se tam dětem nestýská. Je to normální tábor, děti bydlí v chatkách. Ale ta náplň je asi trošku jiná. Děti se připravují na další projekty a pracují na individuálních textech. Učí se tančit i společenskému vystupování.“ Podle Jany Frankové je slušné chování velký odkaz manželů Fléglových. „A já doufám, že to tak bude i nadále.“

Dismanův soubor v Bruselu

DRDS je světový unikát

Dlouholetou tradici souboru a práci svých předchůdců cítí jako velký závazek a zodpovědnost. „Nejen proto, že je to rozhlasový soubor, ale i proto, že tam chodí 60 až 80 dětí.“

Kromě toho, DRDS nemá podle ní nikde obdobu. „Aby byl soubor tak velký a s takovou tradicí, byl zřizován rozhlasem a pracoval pro něj… Myslím, že jsme jediní.“

Vedoucí má umět všechno

O své roli umělecké vedoucí má Jana Franková jasno. „My jsme už při výběrovém řízení odevzdávali jakousi vizi. Já to slovo nemám úplně ráda, protože všichni teď mají nějaké a vize a někam směřují. A nikdo se neohlíží zpět a nejlépe pobořit všechno, co bylo. To bych velmi nerada“, říká Jana Franková.

Jejím úkolem je prý pracovat s dětmi, vést zkoušky a připravovat představení. „Ale třeba i vyprat punčošky po představení.“

Jak probíhají konkurzy do DRDS? Přicházejí na ně i malí suveréni? Existují limity pro přijetí? Jaké jsou plány spolupráce s Rádiem Junior? Více uslyšíte v iRadiu.

autoři: eh , Jan Rosák
Spustit audio