Dorazil vám poškozený balíček? Co dělat, radí právnička dTestu

4. prosinec 2020

Zejména v předvánočním čase rostou obavy, zda objednané zboží dorazí včas. Co dělat, když dopravce zásilku nestihne doručit? A jak se zachovat, přiveze-li balíček poškozený?

V případě poškozené zásilky je třeba rozlišit dvě situace. Jinak je třeba postupovat, pokud je poškozený obal zásilky, a jinak, pokud je znehodnocený její obsah.

„V případě poškozeného obalu doporučuji zásilku vůbec nepřebírat. Pokud totiž zákazník zásilku převezme, nevyhne se problémům při reklamaci,“ říká právnička časopisu dTest Soňa Libigerová.

Podle jejích slov je také výhodné využít možnosti a rozbalit si balíček přímo na místě. To umožňuje například Česká pošta. „Příjemce má tak možnost zjistit, jestli je poškozený i vnitřek.“

Zboží, které příjemce nepřevezme, se vrací odesílateli. Spotřebitel následně může trvat na výměně zboží nebo vrácení peněz.

Střepy uvnitř

Odesílatel má povinnost zásilku řádně zabalit, aby se při přepravě nepoškodila

Pokud spotřebitel zjistí, že se při přepravě poškodil obsah balíčku, má možnost zásilku u přepravce reklamovat. Protože má ale odpovědnost prodávající, může příjemce zásilky požadovat vyřízení reklamace i po odesílateli.

„Jak zásilku reklamovat, napoví reklamační řád. Zpravidla stačí dodat fotodokumentaci. Pozor si je ale třeba dát na krátké lhůty. U České pošty má spotřebitel na reklamaci pouze dva pracovní dny od převzetí zásilky,“ upozorňuje právnička dTestu.

Má smysl připojištění balíčku? „Pojištění je dobrá věc, ale počítá se se spoluúčastí. Pojištění se pak nevztahuje na situace, pokud se například prokáže vina u odesílatele, který zboží špatně zabalil.“

Pomoci mohou i samolepky na balíčku, oznamující, že je uvnitř křehké zboží. „Opět jde ale o placenou službu. Pokud si to na balíček napíšeme sami, žádný význam to nemá. Znovu také musí být splněna podmínka řádně zásilku zabalit,“ vysvětluje Soňa Libigerová.

Čas vypršel

Pokud nastane situace, že přepravce nestihne balíček doručit včas, je možné dodání zásilky odložit. Co ale dělat v případě, že spotřebitel už o daný balík zájem nemá?

„Občanský zákoník pracuje s termínem fixní závazek. V případě zboží, které mělo být doručeno do určitého dne (typicky to může být svatební kytice nebo vánoční cukroví), máme právo smlouvu úplně zrušit. Taková zásilka je totiž pro nás v takovou chvíli bezpředmětná,“ uzavírá Soňa Libigerová.

Pokud nejste spokojeni s chováním dopravce, můžete si stěžovat. V případě České pošty je možné obrátit se na ombudsmana pošty. Případně může Vaši stížnost řešit Český telekomunikační úřad, který je dozorovým orgánem.

Spustit audio

Související