Dýchá ten člověk? A je při vědomí? Dvě nejdůležitější otázky zkušené operátorky tísňové linky 155

2. srpen 2022

Naučíme se správně volat na tísňovou linku 155. Ideální je samozřejmě takovou službu vůbec nepotřebovat, ale jak se říká, je lepší být připraven než překvapen. Pozvání k rozhovoru přijala velmi zkušená dispečerka, operátorka tísňové linky 155 v Hradci Králové Věra Olexová. 

Oceněná operátorka tísňové linky s dlouholetou praxí Věra Olexová hovoří v naší radioporadně na téma: záchrana života a hlavně bezpečně o prázdninách.

Může se stát, že někdo zpanikaří. A záleží na nás, na operátorech, abychom ty lidi uklidnili, abychom od nich získali co nejvíc informací.
Věra Olexová, operátorka tísňové linky 155 v Hradci Králové

Vaše práce musí být velmi náročná a komplikovaná. Dispečeři tísňové linky musí být asi tak trochu drsňáci.
Když tu práci děláte delší dobu, tak vás praxe naučí, co je důležité. Ale za každým telefonem se něco skrývá, nevíte, co se tam ozve. A každou situaci musíte vyřešit, je to v tu chvíli na vás.

Čtěte také

Jako operátorka záchranné služby pracujete už 23 let. Pamatujte si na svůj první den, jak jste se cítila, co jste řešila?
První den jsem se ještě zaučovala, dá se říct. Seděla jsem vedle zkušenější kolegyně, které už to dělala. A pak, když jsme už šli do ostrého provozu, tak se celou noc jezdilo. Protože zkušenosti nebyly ještě takové, aby člověk vše vychytal. Věděli jsme, na co se máme ptát, ale přeci jen ty začátky byly těžké. Ale postupem času se do toho člověk dostane, protože ta práce je strašně zajímavá, není fádní, což já mám ráda.

Možná už jen z hlasu volajícího poznáte, že jde opravdu o průšvih.
Pozná se to i z hlasu, samozřejmě. Protože když jsou lidé ve stresu, tak reagují jinak, než když jsou v klidu. Ale většina telefonátů k nám na tísňovou linku 155 je ve stresu, protože jezdíme k akutním stavům v ohrožení života. Tedy většina lidí je ve stresu a je na nás, jak se k tomu postavíme, jak s nimi budeme komunikovat.

Čtěte také

Co je pro vás úplně nejpodstatnější bychom řekli, když zavoláme na tísňovou linku?
Nejpodstatnější je, když vytáčíte linku 155, tak okamžitě říct, kde jste, na jakém místě, jaká je adresa. Jaký je terén, je to v lese, na horách, ve skalách nebo na koupališti či hřišti. Místo zásahu je důležité. A nám hodně v tomto pomáhá technika, protože podle chytrých mobilů vidíme, kde se dotyčný nachází.

Ovšem některý člověk není třeba úplně schopen správně komunikovat, je ve stresu. Jak ho uvolňuje?
Něčím ho zaměstnáte. Pokud se tam na tom místě něco děje, musíte mu říct, že je jediný, kdo teď může pomoci. Že záchranná služba je už samozřejmě na cestě, ale on je jediný na místě zásahu a může dotyčnému pomoci, pokud mu jde o život.

Vy jste také držitelkou zlatého sluchátka, patříte k nejlepším záchranářům v naší republice.
Děkuji. Je to vždy příjemné, když vás někdo pochválí. Někdy lidé i zavolají a poděkují. Někdo donese i kytici, to si mi také párkrát stalo za těch 23 let praxe.

Čtěte také

Jak moc lidé panikaří, když jsou v prostředí, které neznají?
To se nedá takto přímo říct. Může se stát, že někdo zpanikaří. A záleží na nás, na operátorech, abychom ty lidi uklidnili, abychom od nich získali co nejvíc informací. Jaký je stav toho dotyčného, ohledně koho volají. Jestli je při vědomí a dýchá. To jsou dvě nejdůležitější otázky. A pak už se od toho odvíjí celý hovor, abychom zjistili konkrétní potíže.

Operátor už si to potom zaškatulkuje podle těch příznaků. Musíme volající lidi poučit, aby ty postižení řádně ohlídali, než dorazí záchranná služba. A v případě zhoršení zdravotního stavu samozřejmě volali zpátky k nám na 155.

Ty škatulky by mě zajímaly, můžeme je prozradit?
Škatulky si vytvoříte během praxe. Vzhledem k tomu, že jsem předtím jezdila pár let se záchranáři, tak výjezdová praxe vám dá také hodně. A dále absolvujeme také psychologické kurzy. Skládáme z nich i zkoušky. Nemáme z toho žádný titul, ale ty zkoušky musíme absolvovat.

Věra Olexová a Pavla Kindernayová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Co byste si ohledně vaší služby přála úplně nejvíc? Můžeme vám my s něčím pomoci?
Velmi dobrá je osvěta. Aby uměli lidé zvládat základy první pomoci. Potom se nemusí stávat, že někdo volá třeba při říznutí do prstu. Takže znát pravidla první pomoci a nepanikařit. Vzít rozum do hrsti a používat selský rozum.

Celou radioporadnu s operátorkou tísňové linky Věrou Olexovou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související