Fenomén Vachek. Filmař, pedagog a myslitel Karel Vachek ve vzpomínkách svých studentů a kolegů

25. únor 2021

Málokdo k němu má neutrální vztah, někteří ho adorují, jiní nesnášejí. Jistě však v české kultuře zanechal nesmazatelnou stopu, ať už jako filmař, pedagog nebo myslitel. Památce režiséra Karla Vachka se věnujeme ve vltavském Večeru na téma. Premiéru poslouchejte on-line po dobu jednoho měsíce po živém vysílání.

Když někdo označil jeho „filmové romány“ za dokumenty, neměl to rád. Do svých filmů dostával tři motivy: sociální, mystický a mravní. Zajímalo ho zjišťovat, co je „za plátnem“. Své studenty učil i přemýšlet. Tvrdil jim, že nikdy nezemře. Nemýlil se, protože FENOMÉN VACHEK i jeho filmy žijí dál, což v tematickém večeru potvrdil i filmový historik Jan Bernard, který jeho tvorbu komentoval. Dokumentarista Vít Klusák zase připomněl, jakou radu do života po svém profesorovi zdědil.

Karel Vachek je téma široké. A to i přesto, že pár let po jeho absolventském filmu Moravská Hellas, v němž v roce 1963 nabídl pohled pod povrch okázalých Strážnických slavností, a po trezorovém Spřízněni volbou (1968), v němž se štábem zachytil pražskojarní politickou atmosféru, následovala dlouhá přestávka, do níž se vešla bohužel i emigrace do USA (1979–1984). Ani tam ale Vachek nezahálel, a byť se svému oboru věnovat nemohl, při práci ve fotografických laboratořích si toho hodně „napřemýšlel“ do zásoby, aby se po Sametové revoluci, do světa filmu zase vrátil a ve svých mnohahodinových opusech rozvířil témata, o nichž nechtěl mlčet.

Čtěte také

V pořadu na tohoto nezapomenutelného člověka vzpomínali jeho studenti a kolegové: režisér a dramaturg Jan Gogola, filmový historik Martin Švoma (autor monografie Karel Vachek etc., 2008, nakl. NAMU ve spolupráci s MFDF Ji.hlava), dokumentaristky Helena Všetečková a Helena Papírníková, režisérka Zuzana Piussi, režisér Vít Janeček, děkanka FAMU Andrea Slováková, režisér a producent Radim Procházka a Vachkova „pravá ruka“ – kameraman Karel Slach, který popsal způsob spolupráce, během níž bylo běžné kvůli dobrému výsledku občas s režisérem vstoupit do konfliktu.

Jan Bernard doporučuje filmařským okem Karla Slacha shlédnout zvláště Vachkovu „devátou“, tj. šestihodinovou filmovou esej Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie (2019), v níž Vachek zkoumá filozofickou optikou dějiny režimů a revolucí, vůdců a mučedníků.

Spustit audio