Fingované dopravní nehody se daří lépe odhalovat

13. březen 2020 11:59

Podvodníci se snaží jednoduše dostat z pojišťoven peníze. Společnosti ale dokážou nekalé praktiky čím dál častěji odhalit.

Někteří klienti pojišťoven se dál snaží získat peníze pojistnými podvody. Společnostem ale při odhalování pomáhají moderní technologie. I díky tomu se počet pokusů o pojistný podvod snižuje. Podle České asociace pojišťoven jich loni bylo 8 a půl tisíce, to je o dva tisíce méně než v roce 2018. Ve skoro polovině případů se jedná o podvody s pojistkou auta. Patří k nim fingované dopravní nehody nebo nadsazená výše škody.

 „Typicky je to tak, že klient nepřizpůsobí rychlost vozidla stavu a povaze vozovky, otře vozidlo o svodidla a potom nám deklaruje v rámci nahlášení škody, že měl auto zaparkované na parkovišti, a že pán, který vyjížděl z řady zaparkovaných vozidel, že mu to auto odřel.“

Čtěte také

Opravy vozidel pod kontrolou

Tak popisuje vyšetřovatel pojistných podvodů Petr Kafka jeden z případů, kdy se lidé snaží získat z pojišťovny nelegálně peníze. I díky novým technologiím se ale společnostem daří podobné podvody častěji odhalovat. Lidé, kteří se pokoušejí pojišťovny podvést, jsou tak podle Kafky pod tlakem a dopouštějí se banálních chyb. Pak na ně přijde přivolaný technik, který škody na autě kontroluje nebo přímo školený technik v autoservisu, se kterým má pojišťovna smlouvu. Říká mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek: „My se tím samozřejmě i chráníme vůči tomu, aby ty opravy neprobíhaly nekontrolovaným způsobem.“

Pomáhají nové technologie

Vyšetřovatelé odhalují podvody také díky speciálnímu počítačovému programu. Ten po zadání potřebných dat ukáže animaci, jak se nehoda s největší pravděpodobností stala.

Čtěte také

„Co se týče té animace, to už je ta další fáze, kdy se prověřuje konkrétní škoda. Jestli k poškození vozidla tak mohlo či nemohlo dojít. A co se týče té prvotní fáze, tak to jsou data. Vyjede nám nějaký soubor dat. Dělá se to na denní bázi.“ Vysvětluje vyšetřovatel Petr Kafka.

Deset let za pojistný podvod

Nakonec si pojišťovna podezřelého klienta pozve k osobnímu jednání, na kterém ho konfrontuje se získanými daty. Říká mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek: „Pak samozřejmě následuje dohoda o tom, zda on bude trvat na tom, že ta situace se stala tak, jak tvrdí anebo pod tíhou těch důkazů se v podstatě přizná a odstoupí od požadavku na pojistného plnění.“

Podobným způsobem postupují téměř všechny pojišťovny. Lidem hrozí za pojistné podvody až deset let vězení.

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio