Francouzské prezidentské volby vrcholí. Komu v nich předpovídají vítězství ponožky?

Obchodník se spodním prádlem v severofrancouzském Lille věští výsledky francouzských prezidentských voleb tak trochu jinak – pomocí ponožek. Maxime Lemersre totiž prodává tento kus oblečení s obrázky několika prezidentských kandidátů.

Ve svém obchodě v centru Lille nabízí ponožky různých velikostí, tvarů a barev. Mezi nejoblíbenější ale teď patří kolekce věnovaná prezidentským volbám.

Na tu speciální prezidentskou přišel v městské hromadné dopravě, když slyšel, jak si dvě dámy stěžují, že letos jsou všichni kandidáti stejní jako pár ponožek.

Republiku za ponožky 

Na ponožkách je osm kandidátů o prezidentský úřad, třeba kandidátka republikánů Valérie Pecressová, starostka Paříže Anne Hidalgová, levicový kandidát Jean-Luc Mélanchon, ale také největší favorité – současný prezident Emmanuel Macron a nacionalistická kandidátka Marine Le Penová.

Věštění z ponožek vychází jen částečně. Nejlíp se totiž před prvním kolem prezidentských voleb prodávaly ponožky s postavičkou krajně pravicového komentátora Érica Zemmoura. Ten se ale do finále nedostal. Na druhém místě – co se týče prodejů ponožek – skončil současný prezident Emmanuel Macron, a u něj už se Maxime strefil.

Všichni politici na ponožkách mají stejné šaty. Pánové - modré sako a francouzskou vlajku. Dámy - bílé šaty a stužku v barvách trikolóry

Podle Maxima je ale nejdůležitější možnost volby a stejné příležitosti pro všechny: „Hned od začátku jsme chtěli, aby všichni znázornění kandidáti měli stejnou startovací pozici. Všichni politici mají stejné šaty. Pánové mají modré sako a francouzskou vlajku. Dámy nosí bílé šaty a stužku v barvách trikolóry. Někteří zákazníci nám dokonce říkají, že politici na ponožkách jsou hezčí než ve skutečnosti.“

Potřebují je všichni

Výhodou ponožek podle Maxima je, že dokáží oslovit všechny zákazníky bez rozdílu věku a společenského postavení: „Ponožky jsou mezigeneračním výrobkem. Máme mladé i starší zákazníky. Je krásné, že je můžete prodat opravdu komukoliv bez ohledu na společenskou třídu a postavení. Je to produkt, který je dostupný pro všechny, a to je pro podnikatele vždycky výhra.“

Maximovy ponožky mají úspěch i u samotných prezidentských kandidátů – někteří z nich si je dokonce v obchodě v Lille koupili.

Jiní si je objednali, prozrazuje Maxime Lemersre: Přímo do obchodu za námi přišla starostka Paříže a levicová kandidátka Anne Hidalgová, která si tady koupila nějaké ponožky. Viděli jsme se taky s republikánskou kandidátkou Valérie Pecressovou. Ponožky si u nás objednal i další kandidát - komentátor Éric Zemmour. Tomu se hodně líbily. Ponožky udělaly radost všem ve volebním štábu, napsal nám v emailu.“

Maxime - jako správný obchodník - nechce přijít o část klientely, a proto mi neprozradí, koho bude volit.

Chci ti něco říct, mrkni se mi na ponožky

Je ale přesvědčený, že ponožková politika a diplomacie je efektivní, a ve světě už vyzkoušený nástroj: „Vezměte si třeba kanadského premiér Justina Trudeaua, který velmi dobře ovládá ponožkovou diplomacii. Dokáže je nosit, tak aby bylo patrné poselství, ale zároveň to dělá velmi decentně. Občas vhodný obrázek dokáže udělat víc než dlouhý projev. A ponožky jsou k tomu jako dělané.“

Někteří politici mají na ponožkách ještě roušky. Zákazníkům se to líbí, protože je symbolicky umlčují: „Měl jsem tady zákazníky, kteří chtějí naše ponožky na svatby. Chtějí na ně svůj portrét a portréty novomanželů. Registrujeme taky zájem ze zahraničí.“

Ponožky s prezidentskými kandidáty, kus stojí 13 eur

Maxime se už dívá daleko za oceán a vyhlíží americké prezidentské volby, které podle něj představují zajímavou obchodní  - ponožkovou - příležitost. Na jedněch by byl zástupce demokratů, na druhých zase republikánský kandidát. Navíc Francie a Spojené státy sdílí stejné národní barvy. Maxime tak nevylučuje, že se jeho malý obchůdek v Lille za pár let vydá dobývat velký americký kontinent.

autoři: Martin Balucha , aka
Spustit audio

Související