Grimeoví MCs mluví za nespokojená předměstí

14. říjen 2016

V posledních letech se grime zmiňoval především v souvislosti s producenty. Ke slovu se však dostávají i MCs, kteří různými způsoby akcentují neklid v londýnské společnosti. Jestliže se v tvorbě Skepty objevují výzvy k anarchii a jeho o generaci mladší kolega Novelist píše syrové texty o tom, jaké to je vyrůstat na sídlištích, další důležitá postava žánru JME se posouvá k občanskému aktivismu.

Během dvanácti měsíců, které od sebe dělí poslední dva ročníky BRIT Awards, si grime prošel několika podstatnými momenty. Na začátku stála textovka Kanyeho Westa, po níž se spolu s ním na vyhlašování cen objevily důležité postavy této často přehlížené scény. West zde premiérově představil svou skladbu All Day, větší pozornosti se ovšem dostalo rapperům, kteří stáli za ním navlečeni do teplákovek. Lionel Richie v publiku nevěřícně koulel očima, list Daily Mail šmahem označil zúčastněné za lůzu a do diváckého centra stanice ITV, která přenos vysílala, přišly stížnosti diváků. Skepta pár dní nato jednu takovou zvěčnil i na svém hitu Shutdown: „Vystoupení mě vystrašilo a není něčím, co bych si přála vidět v televizi.“

Potřebuje ovšem grime opravdu velkou americkou hvězdu na to, aby se dostal na velká pódia a televizní obrazovky, a to ještě jen jako doprovod? Jak ukazuje letošní ročník ceny, která má zdá se s diverzitou obdobné obtíže jako filmoví Oscaři, patrně ano. Úspěchy dvaadvacetiletého Stormzyho, jehož freestyle Shut Up se dostal na osmou příčku hitparády, ani deska Integrity od grimeového básníka JME, která se vyšplhala na dvanáctou pozici, k nominaci na největší ostrovní ceny nestačily.

Grime se přitom staví přímo proti sympatiím mainstreamového publika. Vznikl na předměstích Londýna v první polovině nultých let a stal se často jediným hlasem, který mluví za jejich převážně černošskou populaci. MCs jako Wiley nebo Dizzee Rascal byli hlasy vyloučených komunit, se kterými nikdo jiný raději nechtěl nic mít. „Jsem problém pro Anthonyho Blaira,“ rapoval Dizzee Rascal. „Mluvme o vážných věcech,“ požadoval zase na svém prvním singlu JME.

První polovina desátých let sice MCs nezastihla zrovna v nejlepší formě, věci se ale mění. Nejvýraznějším příkladem je tvorba stále ještě náctiletého Novelista. Ten začínal v crew The Square, která se zformovala v jeho domovské čtvrti Lewisham. Se svými kamarády tehdy ještě řešili hlavně svá vlastní ega a holky. Novelist ovšem vždy vyčníval a po svém odchodu na sólo dráhu vydává v rychlém sledu skladby, které pálí ostrými.

„Moc lidí jako já nechodí k volbám / místo toho sedí na sídlištích a rozumují,“ rapuje ve skladbě Break In Your House. Jen málo věcí totiž dělá společnosti větší vrásky než shluky mladých, kteří mají čas přemýšlet o společných problémech. V další skladbě Street Politician zase Novelist používá sampl z vystoupení Davida Camerona po londýnských nepokojích z roku 2011: „První povinností vlády je zajistit bezpečí obyvatel.“ Někteří si ovšem zjevně užívají méně bezpečí než jiní.

Síly neopouští ani Skeptu, který se na scéně pohybuje už dobrých deset let. Skladba Shutdown se stala největším hitem roku a jeho turné po Americe událostí, která grime sblížila s americkým publikem. Přitom Skepta zůstává podobně temný jako před lety. Jeho skladba Back Then jasně zobrazuje nedůvěru ve vládní autority a poklidné zlepšení poměrů. „Politici se třesou a panikaří, zatímco házím svůj volební lístek do koše,“ říká v textu.

Jestliže je Novelist nejnaštvanějším hlasem mladých a Skepta flirtuje s anarchismem, JME zkouší jiné cesty. Jeho deska Integrity se pokouší o ucelený portrét úspěšného umělce, který se nevzdálil svým kořenům. Postup je tu jiný než v předchozích případech: JME se snaží vypuklé vášně spíš klidnit. Třicetiletý rapper mimo jiné natočil i dokument, který pátrá po dopadech nechvalně známého formuláře číslo 696, který londýnské policii dovoluje vyvíjet tlak na kluby a bránit jim v pořádání grimeových večerů. Stává se tak víc občanským aktivistou, jenž používá svého vlivu k upozorňování na existující problémy, a připomíná mentora scény, který radí mladším.

Po několika letech, kdy se o grimeu mluvilo převážně v souvislosti s jeho producenty, ukazují současní MCs své kvality. Bratři JME a Skepta každý svým způsobem stárnou, aniž by ztráceli nit. Mladší generace zastoupená Novelistem mezitím vstupuje na scénu a nebere si servítky. Z jejich skladeb mluví nespokojenost londýnských předměstí. Následující měsíce by především měly odpovědět na to, jak se svým stávajícím vlivem naloží na chystaných deskách Skepta a Novelist.

autor: Vojtěch Jírovec
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka