Hornoplánský přívoz Pionýr zahájil svou 51. sezonu, provoz je zatím o dvě hodiny kratší

25. březen 2023 07:00

Lipenskou přehradu brázdí od pátku po únorové pauze opět přívoz Pionýr z Horní Plané do Bližší Lhoty a zpět. Hraničář ve Frymburku a Šumava v Dolní Vltavici zahájí sezonu v nadcházejících týdnech.

Zimní odstávku využil kapitán hornoplánského přívozu Karel Kukačka se svým týmem ke klasické údržbě plavidla. „Stihli jsme udělat vyvážení hlavní náhonové hřídele. Mezitím jsme vyměnili elektromagnetické spojky, vyvařili jsme koše, udělali jsme nátěry. Také jsme si udělali pár zlepšováků – zasáhli jsme lehce i do elektroinstalace,“ popisuje Kukačka, který je u kormidla Pionýra už čtvrtstoletí.

Ve všední dny vyráží přívoz na první plavbu už ve čtvrt na sedm, o víkendech pak v půl osmé ráno. Zatím bude pendlovat mezi Horní Planou a Bližší Lhotou každý den do půl šesté večer. Dřív to bývalo do půl osmé večer. Jenže Horní Planá má nedostatek kapitánů, a proto musela zkrátit provoz.

„Dva kolegy máme na dlouhodobé zdravotní neschopnosti, a proto jsme v jarních měsících, nuceni zkrátit provoz lodě,“ vysvětluje Kukačka.

Petr Tahotný, vedoucí Hospodářsko-správního odboru Města Horní Planá, podotýká, že problém s náborem nových zaměstnanců způsobila hlavně změna legislativy.

„Oproti loňskému roku došlo ke změně týkající se nutných dokladů posádky. U pomocníků na lodi dříve stačilo, aby takový člověk byl držitelem plavecké knížky, kterou vydala Plavební správa. Nyní je tato činnost vázána vydáním jiného dokladu, vydaného na základě školení, které by měl provádět úřad Plavební správy. Toto nám stěžuje případné přijmutí brigádníků, které využíváme na střídání v případě nemocí a dovolených,“ říká Tahotný.

Hraničář a Šumava

Frymburský přívoz Hraničář už je na hladině lipenského jezera od středy 22. března. Jeho kapitán a provozovatel Antonín Labaj ale musí udělat ještě několik nutných oprav.

„Budeme provádět opravu na motoru, na rozvodových ústrojích a na spojkách. Zahájení zkušebního provozu začneme 20. dubna, s tím, že platný jízdní řád bude platit od 1. května,“ dodává Labaj.

A třetí lipenský přívoz Šumava, který spojuje břehy Dolní Vltavice a Kyselova, tradičně zahájí sezonu jako každý rok 1. května.

Všichni provozovatelé přívozů vyhlížejí letošní sezonu s velkým očekáváním. Ta loňská totiž byla slabší, oproti době před covidem ubylo přes 20 procent cestujících.

„Byl znát dílčí úbytek turistů, převážně cyklistů. Na mírném poklesu příjmů z jízdného měla vliv i naše generální rekonstrukce přívozu a s tím spojené pozdější zahájení provozu v červnu,“ doplňuje Petr Tahotný z městského úřadu v Horní Plané.

autor: Petr Kubát
Spustit audio