Indie klasici Spoon: Uvědomili jsme si, že jako kapela zníme nejlépe na koncertech

11. duben 2022

Američtí rockeři Spoon jsou jistotou nezávislé scény. I jejich letošní novinka Lucifer On the Sofa, už desátá řadová deska kapely v pořadí, se dočkala pozitivního přijetí. O komplikovaném vzniku nového alba, ale také důležitosti domácího Austinu nebo nových členech kapely, hovořil Pavel Zelinka v exkluzivním rozhovoru pro Radio Wave s kytaristou kapely Alexem Fischelem.

Vypadá to, že se kola hudebního průmyslu začínají po dlouhé pauze znovu roztáčet!

Je to tak. Všichni muzikanti okolo mne jsou teď na turné.

Vše se vrátilo do starých kolejí nebo předchozí dva roky poznamenaly fungování na hudební scéně?

Nejsem si jist. Na začátku byly obavy, jak omezení promění celé hudební prostředí, ale alespoň z mého úhlu pohledu se vše začíná vracet do starých kolejí. Nejvíce cítím nadšení z obou stran, jak kapel, tak fanoušků. To čekání na koncertní setkávání bylo opravdu dlouhé.

Covid výrazně vstoupil do prací na novém albu Lucifer On the Sofa. Je pravdou, že před pandemií bylo album ze 70 až 80 procent hotové?

Přesně tak. Bylo snahou natočit novou desku co nejvíce “živým” způsobem. Uvědomili jsme si, že jako kapela zníme nejlépe na koncertech, a tak jsme tuto naši silnou stránku chtěli promítnout i do nahrávání. Tvořili jsme tímto způsobem čtyři nebo pět měsíců a pak přišel lockdown, a všechny práce na albu se zastavily. Já žiju v Los Angeles a pro nahrávání se musím vždy na nějakou dobu přemístit do Austinu. To logicky nešlo.

Řada kapel nahrávala během covidu svou novou hudbu na dálku ze svých domovů. Nepřemýšleli jste dokončit nové album tímto způsobem?

Něco jsme tímto způsobem natočili. Takto vznikla například poslední píseň na desku, titulní kus Lucifer On the Sofa. Celý proces řídil producent Dave Fridmann z New Yorku, já pracoval z LA, ostatní členové kapely tvořili v Austinu. U zbytku desky jsme ale chtěli zachovat atmosféru, se kterou jsme do natáčení vstupovali. To znamená, že jsme si společně užívali atmosféru města, které žije normálním způsobem. A ne, že se všude potkávají lidé s respirátory přes pusu a bojí se k sobě přiblížit.

Chtěli jste prostě dokončit desku ve stejném duchu, v jakém jste ji začali nahrávat.

Přesně tak. To rozhodnutí padlo poměrně záhy po začátku lockdownu. Na této desce bylo důležité, že vychází z našich společných zážitků, společného prožívání, a toho jsme nemohli v těžkých chvílích pandemie dosáhnout.

Vím, že je to trochu věštění z křišťálové koule, ale dokážeš si představit, jak odlišné by bylo album, kdybyste ho mohli dokončit v původním plánu?

To je opravdu těžká otázka. Vypadalo by poměrně jinak. Nejen proto, že by neobsahovalo těch pár skladeb, které vznikly během pauzy. Díky covidu jsme si mohli udělat od natočeného materiálu odstup, a tak na něm následně ještě leccos proměnit. Na druhou stranu, zvukově by album znělo asi podobně.

Napsali Spoon písničky ovlivněné koronavirovou dobou? Kdo novou desku Spoon produkoval a jakou měl na ní úlohu? Jak se do alba propsalo domácí město Austin? A dostanou se Spoon někdy koncertně do České republiky? Poslechněte si celý rozhovor Pavla Zelinky s kytaristou Spoon Alexem Fischelem.

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.