Inspekce přijala stovky stížností na nepoctivé řemeslníky. Pomůže nový web

10. květen 2017

Stížností na řemeslníky přibývá. Jen loni poslali spotřebitelé stovky podnětů na Českou obchodní inspekci. Lidé si nejčastěji stěžovali na zedníky. Stále ale mají problémy i s nepoctivými řemeslníky, kteří si vyžádají peníze za práci dopředu a pak nepřijdou. Asociace malých a středních podniků a živnostníků proto vytvořila internetové stránky, které sdružují prověřené pracovníky

Paní Lenka chtěla hezčí koupelny. Rozhodla se tak ve svém venkovském domku obě zrekonstruovat. Řemeslníky hledala na internetu, a našla firmu, která měla čas téměř hned. „Varující už bylo, že tam nebylo sídlo firmy. Kontakt tam byl na telefon, email a ten web. Byly tam nějaké zkušenosti zákazníků, které nevypadaly úplně přesvědčivě," řekla Radiožurnálu paní Lenka.

Lenka se ale přesto s řemeslníkem sešla. Jenže ten chtěl zálohu za práci 30 tisíc korun. Majitelka domu si od něj proto vyžádala zálohovou fakturu. „Tak jsem si vzala IČO, zjistila jsem, že ten člověk nefiguruje v žádném živnostenském rejstříku, našla jsem ho nicméně v insolvenčním rejstříku, takže jsem si prošla celou historii té insolvence," dodala.

Navíc tato firma figuruje i v seznamu podvodných firem a desítky lidí si na ní v internetových diskusích stěžují. Paní Lenka nenaletěla a nového řemeslníka si našla přes své známé.

Jenže ne všichni mají takové štěstí. Stížností na zedníky, obkladače nebo třeba instalatéry přibývá. Jen loni lidé poslali České obchodní inspekci (ČOI) rekordní počet stížností na zedníky, a to 89. „Na druhém místě jsou pak služby týkající se výměny oken nebo dveří a pak dále ostatní služby související s bydlením, nebo výstavba nových domů, včetně těch bytových," vyjmenovává mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Pomoci mají Mistři řemesel nebo centrální evidence

Aby měli spotřebitelé co nejméně zkušeností s nepoctivými nebo podvodnými řemeslníky vytvořila Asociace malých a středních podniků a živnostníků webové stránky Mistři řemesel.cz. Lidé tam najdou tisíce ověřených živnostníků v různých oborech z celé republiky.

„Doporučujeme obracet se buď na naši asociaci, nebo na web mistři řemesel nebo na příslušné cechy. Případně aby si lidé prověřili, jestli má dotyčný potřebnou kvalifikaci ve smyslu živnostenského oprávnění," vysvětlil Karel Havlíček z asociace.

Podle Exekutorské komory by ale Češi neměli vynechat ani prověření řemeslníka v centrální evidenci. „Zákazník má možnost si v Centrální evidenci exekucí ověřit, jestli na řemeslníka není vedená exekuce, v této evidenci se ale objevují jen pravomocně nařízené exekuce," říká mluvčí komory Kateřina Zoubková.

Za takovou službu spotřebitelé zaplatí 60 korun. Důležité jsou ale i zkušenosti předešlých zákazníků a také dobře napsaná smlouva o dílo. „Ta by měla obsahovat výčet všech prací a použitý materiál, odhadem stanovenou cenu za celé dílo, také datum dokončení nebo harmonogram prací včetně smluvní pokuty za zpoždění dodávky díla. Ve smlouvě by také mělo být uvedeno, kdo vykonává práce a zodpovídá za daný servis," dodává Jiří Fröhlich.

Pokud ani dobře sepsaná smlouva nepomůže, mohou se spotřebitelé obracet buď na Českou obchodní inspekci a řešit spor s řemeslníky pomocí mimosoudního jednání nebo se rovnou obrátit na soud.

autor: bkl
Spustit audio