Instinktivně teď zkoumáme minimalismus, říkají o své tvorbě mistři velkolepých hudebních gest Son Lux

3. srpen 2022

„Úplně se teď nehrneme do dalšího alba,“ říká Ian Chang z projektu Son Lux. Americké experimentální trio, které kromě Iana tvoří ještě Ryan Lott a Rafiq Bhatia, totiž za poslední dva roky pracovalo hned na dvou projektech – trojalbu Tomorrows a soundtracku k filmu Všechno, všude, najednou. Na obou deskách zůstávají věrni svému maximalistickému rukopisu, zároveň se vůči němu začínají vymezovat. Víc prozradili v rozhovoru z brněnského festivalu Pop Messe.

Son Lux si za svoji kariéru vysloužili řadu přívlastků, které odkazují k jejich nezařaditelnosti. Kritici popisují hudbu tohoto amerického tria jako experimentální, plnou kontrastů a bez ochoty se nechat škatulkovat. Stejně tak velmi často poukazuji na její maximalistické pojetí. „Poslední dobou se vůči tomu ale snažíme vymezit. Je to asi nějaký instinkt, zkoumat teď minimalismus. Je to možná i tím, že jsme nedávno nahráli filmový soundtrack a ten je místy hodně maximalistický i na nás,“ říká Ian Chang.

Americká trojice v rozhovoru pro Atwood Magazine prozradila, že se jednou nechala inspirovat třeba videem, ve kterém lvi loví malá slůňata. „Zní to sice bizarně, v podstatě se tím ale snažíme imitovat nějaký pohyb, který je neodmyslitelně spjatý s přírodním světem, což je něco, co nás vždycky nějak zajímalo,“ popisuje Rafiq Bhatia.

A jak ovlivnila pandemie jejich tvorbu? „Představuji si, že naše muzika funguje jako takový lakmusový papírek,“ vysvětluje Ryan Lott. „Snažím se přemýšlet o naší hudbě ušima lidí, kteří jsou mladší než já. Mám to ve zvyku. Znamená to, že mám obvykle averzi k tomu, tvořit cokoli, co by v textu odkazovalo ke konkrétním událostem. Myslím si ale, že je také důležité mít úctu k okamžiku, ve kterém se nacházíte, zvláště když jde o něco tak závažného, jako byla pandemie,“ dodává Ryan.

Trojice se teď po náročných dvou letech nehrne do nového alba, jak ale říká Ian Chang: „Necháváme si dveře otevřené.“ Son Lux se každopádně do Česka ještě vrátí – 28. února 2023 vystoupí v pražském klubu Roxy.

Čím se lišilo nahrávání filmového soundtracku od klasické tvorby Son Lux? Je paradoxem, že rádi improvizují a přitom jejich hudba působí precizně a promyšleně? A jak se změnil vztah kapely ke klasickému albu po tom, co vydala trojdesku? Poslechněte si rozhovor Tomáše Pacovského se Son Lux.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka