Jaká je budoucnost českého mýta? Zájem projevila i slovenská firma SkyToll

Letos skončí po 10 letech smlouva s firmou Kapsch na provoz mýtného systému v Česku. Ministerstvo dopravy se snaží najít nového provozovatele, koncem roku ale připustilo, že soutěž nestíhá a smlouvu s Kapschem bude muset prodloužit alespoň o 1,4 roku. O výběr mýtných drah chce ale také soutěžit i společnost SkyToll Petra Kellnera.

Opoziční ODS tvrdí, že vláda po 2 letech nepohnula se soutěží na mýto ani o krok. S tím souhlasí i dopravní expert Petr Moos, podle kterého dodnes neexistuje ani projektový záměr, ke kterému by byla provedena analýza výnosů a nákladů.

On sám přitom byl donedávna šéf expertní skupiny ministerstva dopravy, která měla řízení na elektronické mýtné připravit. „Z hlediska našich návrhů a doporučení nebylo realizováno takřka nic,“ podotýká s tím, že ministr Dan Ťok zdědil už zpožděný „projekt“.

Na vině jsou podle něj politické reprezentace, které neustále měnily ministry, ti zase ředitele odborů, kteří nabírali nové odborníky a poradce. „Jednání s firmou SkyToll se mi zdá poněkud divné, firma sice může učinit nabídku, ale v rámci výběrového řízení,“ míní.

Čtěte také

Daňovým poplatníkům tak hrozí, že se v příštím roce nebude vybírat mýto, a zaplatí tak 9 miliard ze svého, autodopravcům, že se silnice nebudou opravovat a konečně politické reprezentaci ostuda, že nemá ekonomické kompetence. „Zdá se mi, že pan ministr Dan Ťok bojuje o přežití,“ upozorňuje komentátor serveru Hlídací pes Petr Holub.

Petr Kellner na mýtném vydělává díky O2

O výběr mýta na silnicích v Česku má zájem kromě společnosti Kapsch i firma SkyToll, ovládaná nejbohatším Čechem, Petrem Kellnerem. Ta se teď snaží přesvědčit stát, aby mezi ní a často kritizovaným Kapschem vypsal mini soutěž.


Podle posledních údajů ŘSD se částky za výběr mýtného každý rok zvyšují. Zatímco v roce 2007 vybral stát víc než 5 a půl miliardy, v roce 2015 už to byl téměř dvojnásobek. Systém elektronického výběru mýtného funguje na českých dálnicích a vybraných silnicích 1. třídy od roku 2007.

Společnost SkyToll už má s výběrem mýta zkušenosti na Slovensku, kde ho provozuje od roku 2010. Na rozdíl od mikrovlnného systému, který v Česku provozuje Kapsch, SkyToll využívá satelity a mobilní sítě.

Petr Kellner na českém mýtu vydělává už teď, pod jeho vedení totiž spadá i společnost O2, které je současně ve sdružení na provoz mýta vedeném Kapschem.

Vláda má budoucnost mýta řešit příští týden. Materiál ministerstva dopravy k projednání zatím ale žádnou variantu se SkyTollem neuvádí.

autoři: heš , prh , bkl
Spustit audio