Jaká je kultura cestování na českých železnicích?

14. leden 2009
Pod kůži

Po Česku se dá vlakem cestovat kulturně a pohodlně. Na regionálních a příměstských tratích už se lidé vozí v pohodlných a moderních soupravách. Když ale cestujete rychlíkem, přijede pro vás nejčastěji vlak, jehož vagony pamatují dnešní střední generaci cestujících ještě jako pubescenty. Jak dlouho budou ještě sloužit? Nebo spíš kdy konečně z kolejí zmizí?

Také se na delší cestu vlakem zásobujete vlhkými ubrousky, papírovými kapesníky a snažíte se moc nepít, abyste nemuseli na toaletu? Tuto zkušenost máme v Česku už desítky let, a to přesto, že České dráhy už dlouho slibují, že všechno bude jinak. Někde už to jde, jinde se nám pozadí v létě pořád lepí na koženkové sedačky a v zimě mrzneme s obláčky páry u úst. Co si myslí lidé o kultuře cestování s Českými drahami? Jak se cítí ve vlacích?

Nastupujeme do jedné z nejstarších vlakových souprav, které jezdí pro České dráhy. Nástup není zrovna jednoduchý. Hned za vstupními dveřmi je toaleta. I když prostory, tak jak je znáte, jsou stísněné, musíme přiznat, že na Masarykově nádraží je toaleta čistá.

Podíváme-li se dál do kupé, zjistíme, že ještě není vytřeno. Potěšilo nás ale, že nechybí zrcadla, háčky na pověšení kabátu. Tento vagón je v pořádku. Zkoušíme ještě otevřít okno, protože víme, že v některých vlacích to jde velmi stěží. Nepovolilo a nedovolilo by nám vyvětrat. V zimě to sice příliš aktuální není, ale v létě by to bylo asi hodně nepříjemné.

Jak jsou s úrovní cestování vlakem po Česku spokojeni ostatní cestující? "Nastupování do vlaku je obtížné. Bohužel je to dost vysoké, ale jak kde. Někde je to celkem nízké," uvedl muž, který ke svému pohybu využívá francouzských holí. "Pokud je to starší souprava, tak je to dost bídné. Jednak je to nepohodlné sezení, za druhé se člověk špatně cítí, toalety jsou tam dost problematické. Ale pokud je to nová souprava, tak je to úplně perfektní," vyjádřil se k úrovni cestování další ze zákazníků Českých drah.

Na pražském Masarykově nádraží jsme zastihli tři cestující, kteří vezou ze Slovenska vnučku domů do Kladna. Jakou měli cestu? "Záleží na počasí. Když je zima, vlaky mají zpoždění, ale máme dobré zkušenosti, nemáme žádné problémy," uvedla jedna z cestujících. A jak jim vyhovuje toaleta, když cestují s malým dítětem? "Je ještě malá, takže používáme plíny. Ale pokud jdou dospělí, tak je tam čisto," řekla a doplnila, že cestu ze Slovenska absolvovali v nové soupravě. "Konečně už nám dali novou soupravu. Před tím ty staré už byly na nic, byly škaredé. Staré, mají už svoje roky," dodala.

Dráhy se vyzbrojují moderními vlaky

Jízda vlakem není vždy pohodlná. Ještě stále totiž na řadě tratí jezdí vagóny, které pamatují doby hluboké totality a kultura cestování v nich tomu odpovídá. Dozvíme se, proč vagóny s koženkovými sedačkami a nedůstojným hygienickým zázemím ještě z českých železnic nezmizely.

S mluvčím Českých drah Ondřejem Kubalou stojíme vedle staré vlakové soupravy. "Tyto vozy jezdí 25 až 30 let a nasazujeme je na dálkovou dopravu pro rychlíky. Tento vlak zrovna přijel ráno z Děčína. Je to rychlík Děčín - Praha, najdete je také například mezi Prahou a Plzní, Brnem a Ostravou nebo dalších destinacích. Bohužel je to stále ještě většina flotily rychlíků, ne vlaků expres, eurocity, ale těch klasických rychlíků. Na elektrifikovaných tratí jezdí v tomto složení ještě většina," uvedl mluvčí.

Musíme potvrdit, že tyto vlaky nejsou příliš pohodlné, kdy ale zmizí z českých kolejí? "Doufám, že co nejdřív. Už teď v lednu vypíší České dráhy výběrové řízení na dodávku sto rekonstruovaných vozů, které bychom v první řadě chtěly nasadit na expresy, v druhé řadě pak na rychlíky, které jezdí přes celou republiku, aby lidé nemuseli sedět v koženkových sedadlech po osmi. Výběrové řízení vypisujeme v lednu a víme, že někteří dodavatelé tyto vozy mají, takže když to půjde dobře, tak by měly začít jezdit v druhé polovině roku 2009. Měla by jich být stovka, to už by bylo opravdu hodně vidět," upřesnil Ondřej Kubala.

Během našeho rozhovoru s mluvčím Českých drah právě odjela úplně nová souprava a na lokomotivě bylo napsáno City Elephant. "Byla to úplně nová patrová klimatizovaná příměstská jednotka. Jezdí jich skoro 40, přičemž celková dodávka dosáhne čísla 60. Stále nakupujeme nové tempem zhruba devět za rok. Jezdí v Praze, Středočeském kraji, ale i v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém kraji, na Olomoucku a na Ostravsku," přiblížil mluvčí.

Na některých menších tratí se objevují i takzvané soupravy Regionovy. "Těch v tento okamžik jezdí už 80. Cílový stav je něco kolem 140. Je to kvůli tomu, že chceme staré motoráčky na regionálních tratích nahradit právě Regionovami. Jsou to moderní vlaky, jsou částečně nízkopodlažní, bezbariérové, mají i toalety vybavené pro vozíčkáře, mají i toalety vybavené pro maminky s kočárky. Dokonce je tam i sklápěcí přebalovaní pult pro miminka. Regionov v tento okamžik jezdí 80, cílový stav je něco kolem 140, takže tyto krásné moderní žluté vláčky záhy zaplaví celou republiku," dodal Ondřej Kubala.

Francouzi mají rádi vlaky

Zatím jsme popojížděli vlakem po Česku a i když se kultura cestování v tomto dopravním prostředku pomalu lepší, ještě pár let budeme nastupovat i do vagonů, které moc pohodlné nejsou. Pojďme se tedy podívat, jak to ve vlaku vypadá jinde v Evropě, konkrétně ve Francii Většině lidí, která po Francii necestovala a už vůbec ne vlakem, se v souvislosti s železniční dopravou v této zemi vybaví rychlovlaky TGV. Určitě tam ale jezdí i vlaky méně komfortní.

Podle zpravodaje Českého rozhlasu ve Francii Jana Šmída jsou běžné francouzské vlaky na vyšší úrovni než v České republice. Nicméně dodal, že Francouzi na rozdíl od nás věnují železnici mnohem větší pozornost. "Samozřejmě, TGV je výjimečná kategorie i třeba v rámci celé Evropy, ale ve Francii existuje celá řada dalších systémů vlaků. Například v Paříži jsou vlaky RER, které jsou jako metro, ale vyjíždějí i několik desítek kilometrů za Paříž a plní roli dopravního prostředku, který sváží lidi do práce z předměstí," uvedl Jan Šmíd.

Logo

Ten také řekl, že francouzské vlaky jsou výrazně čistší než v České republice a většina z nich má zvláštní typ koberce. Navíc jezdí poměrně načas. "Jedinou velkou nevýhodou všech vlaků je, že ve Francii se neustále stávkuje a je to často nevyzpytatelné. Například v těchto dnech máme velkou stávku na nádraží Saint-Lazare, odkud se tisíce lidí nedostalo do práce z celkem nepochopitelných důvodů. Ta stávka byla vyhlášena prakticky ze dne na den. Takže si myslím, že to je jediná vada na kráse, že se na železnici, byť jakkoliv čistou, zajímavou, nelze stoprocentně spolehnout," doplnil Jan Šmíd.

I tak Francouzi po železnici hodně cestují. Například cesta vlakem z Paříže do Rouenu stojí 19 eur, tedy kolem 550 korun. Tuto cestu vlak ujede zhruba za hodinu a deset minut, přičemž autem by stejná cesta trvala asi hodinu a půl. "Myslím, že to není zase tak drahé, vlaky jsou tu velmi populární," dodal zpravodaj.

Dopravní nehoda je vždy velmi nepříjemná událost. Je ovšem dobré už dopředu znát praktické záležitosti, jak se v takových případech zachovat. Jak například můžeme odhadnout škodu do 100 tisíc korun a kdy už máme volat policii? Nalaďte si ve čtvrtek 15. ledna Radiožurnál po 11. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: vij , lvb , vma
Spustit audio

Více z pořadu