Jde hlavně o to, jestli kolektiv šikanu dovolí. Agrese může být i bojem o přežití, říká odbornice
„Šikana není na českých školách v každé třídě, ale v každé třídě má potenciál. Nikdy to není jen o agresorovi a oběti. Šikana je nemoc celého kolektivu a nejvíc záleží na tom, jestli ji skupina dovolí,“ říká Julie Mastná, odborná garantka organizace Jules a Jim, která pomáhá českým školám řešit šikanu.
„Stává se, že dítě funguje ve všech kolektivech skvěle a ve školní třídě se stane agresorem, jenom tam. Původci šikany bojují o pozornost, o dobrou pozici ve skupině, o sociální jistoty,“ vyjmenovává Julie příčiny, které za ubližováním stojí. „Agrese ale může být i bojem o přežití. Možná má dítě z něčeho strach, možná má z předchozí třídy špatnou zkušenost,“ dodává.
Pokud máme doma oběť šikany, jak jí nepřitížit? „Měli bychom nabídnout pochopení a vyslechnout. Rozhodně neradit něco ve smyslu ‚Tak jim vynadej, vrať jim to zpátky!‘ a podobně. Oběť se totiž stala obětí proto, že už nemá žádné adekvátní nástroje, jak bojovat,“ říká Mastná a varuje taky před bagatelizací. „To, že my jsme výsměch nebo šikanu ve škole ve zdraví přežili, neznamená, že jsme díky ní silní. Jsme silní navzdory tomuto zážitku. Stačí si jen vzpomenout, jak jsme se tehdy cítili.“
„Často se bavíme o tématu zasmát se versus vysmívat se.“ Co říkají o šikaně na školách nejnovější data České školní inspekce? Poslechněte si Houpačky.
Související
-
Fascinuje mě, že se o online šikaně nevyučuje na základce, říká režisér seriálu #martyisdead
Šikana jako taková není nic nového, v seriálu #martyisdead na Mall TV sledujeme, jak zásadní vliv na život současných teenagerů může tzv. kyberšikana mít.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.