Jde přihlásit všechno?

13. červen 2006

Kdybych měl hádat jestli právě teď sedíte v autě, které jste koupili nové nebo ojeté, vsadil bych na ojeté. Ojetá auta jsou prostě fenomén. Alespoň u nás jen málokdo utrácí za vůz nový. A právě proto Vás asi bude hodně zajímat, že se zásadně mění dosud platné předpisy pro dovoz aut z Evropské unie. Přihlášení auta bude mnohem jednodušší a hlavně že si můžete přivézt i velmi staré, a tedy i velmi levné auto. Jaké změny nás od 1. července čekají?

Vlastně se to zdá až neuvěřitelně jednoduché. Vyberete si auto podle své peněženky, přivezete si ho třeba z Belgie, nebo z Německa, prostě z Evropské unie, a normálně ho u nás přihlásíte. Tak jako by ani nikdy nejezdilo v daleké cizině, ale někde v "Hornídolní" ve východních Čechách.

"Ten princip, který jste zmiňoval, je u nás skutečně přijat jako obecný princip, který po nás striktně požadovala Evropská komise v rámci základních článků dohody o Evropské unii, které říkají, že musí být zajištěna základní pravidla pro volný pohyb zboží," říká Josef Pokorný z Ministerstva dopravy.

Argument, že uvolnění trhu požadovala Evropská unie ale ne každý slyší rád.

"Proč zrovna my musíme "plnit diktát" a okolní země nikoliv? Když se podíváte na Maďarsko, Slovensko a tak dále, uvidíte, že tato pravidla také neplní. Je s podivem, že je tlak vyvíjen na nás a ne na ostatní země nováčky Evropské unie," oponuje Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

Naráží v podstatě na to, že Slovensko i Maďarsko stále dovoz ojetých aut regulují a v Polsku, které trh už uvolnilo zase dramaticky poklesly prodeje nových aut. My se ale nebudeme zabývat oním "coby kdyby", ale raději se podívejme konkrétně na to, co musí v Unii vybraný automobil splňovat pro to, abychom ho mohli přihlásit v Česku.

"Když přijedete do Belgie, Německa, Francie a vyberete si tam automobil, který má v původních dokladech uvedeno, že byl hromadně typově schválen (tento údaj se obvykle do dokladů vyznačuje), můžete si podle nového zákona takové vozidlo dovézt do České republiky."

Zní to věru jednoduše. Problémy mohou nastat jen ve výjimečných případech. Třeba u aut, která byla individuálně dovezená ze zámoří, nebo u speciálů které byly schvalovány po jednotlivých kusech. Auta běžná, provozovaná v Unii můžete koupit dokonce i bez platné technické prohlídky.

"Vozidlo se podrobuje pravidelné technické prohlídce u nás, tedy před první registrací v České republice, takže podmínka platné technické prohlídky při dovozu není. Je ale důležité, že k vozidlu musí existovat platné originální doklady o registraci. A u států, které mají dvojdílný technický průkaz, tak jako třeba v České republice máme technický průkaz + osvědčení o registraci, musí být obě tyto jeho části v originálním provedení k dispozici," vysvětluje Pavel Tunkl.

Dále taky platí obecné pravidlo, že nepřihlásíte auto s volantem na opačné straně. A co se týká zmiňovaných originálních dokladů, nejde o doklady původní, které by mohly být i desítky let staré, ale o aktuální, prostě platné.

Zdá se tedy, že naše dveře jsou symbolicky otevřené dokořán, a že nic nebrání tomu, aby ze silnic definitivně zmizely rezavé žigulíky, embéčka stopětky nebo stodvacítky. Ale nejen modří už vědí, že ono uvolnění trhu může mít pro nás i velmi neblahé následky. Budou se objevovat na křižovatkách vraky, kterým dojde dech a už nenastartují? A nestanou se z ulic vrakoviště ? A co emise?

Docela zajímavý a překvapující je pohled na uvolnění dovozu ojetin od těch, kdo se jejich dovozem živí. Kupodivu totiž neskáčou radostí až někam do oblak, a neradují se z toho, že konečně mohou vozit cokoliv co má kola.

"Já se musím jenom smát, protože člověk v tomhle státě v podstatě deset let válčil, aby mohl dovážet například vozidla euro 2 do osmi let stáří. Kvůli tomu jsme blokovali Prahu a já nevím, co všechno. Dneska je to všechno úplně někde jinde, dovoz se povolí až do takové míry, o jaké se nám nikdy ani nesnilo. Ale my jsme to vlastně ani nikdy takhle nechtěli. Sám uvolnění trhu samozřejmě vítám, protože to pokládám za běžnou součást života. Člověk má mít možnost si koupit za své peníze to, co chce. Otázka je, jak se k tomuto uvolnění mělo přistupovat," zamýšlí se Jan Slawisch ze Sdružení drobných dovozců aut.

Jde totiž o to, že hrozí, že republiku zaplaví ojetiny, které mají být dávno ve šrotu a ne na silnici.

"Kopec lidí, kteří dneska jezdí s pětadvacet - třicet let starým autem, si ze zahraničí přivezou auto staré patnáct let. To je sice pochopitelné, protože trh je vždycky odrazem ekonomické síly obyvatelstva, ale myslím si , že to není v pořádku. Mělo se přistoupit k podobné politice, jako má například Německo, které s horšími emisními limity daného vozidla nastavuje vyšší poplatky. Já jsem použil slovo poplatky, ale můžeme tomu říkat třeba ekologická daň. To je věc, která měla být už dávno připravena a o které se nemělo diskutovat, ale měla vstoupit v platnost v okamžiku platnosti této novely," domnívá se Slawisch.

Samozřejmě je určitě pokrok přesednout třeba z embéčka nebo žigulíku do nějaké corsy, una nebo escortu, vlastně do čehokoliv koncepčně mladšího. Má to ale i svá velká úskalí.

"Podle této novely si budete moct dovézt ze zahraničí i automobil, který má oproti dnešku 40x vyšší emise škodlivin. To jsou auta před euro 1, to znamená před rokem řádově 1992," říká Pavel Tunkl ze Svazu dovozců autombilů.

Pak už se totiž auta povinně vybavovala katalyzátory. I když je otázka jak po těch letech fungují. Nicméně nejen s emisemi bude potíž. Problém je také v tom, že se u nás nepoužívaná auta jaksi ztrácí. Ze 140 tisíc vyřazených aut byl ekologicky zlikvidován jen zlomek, ani ne pětina. A co se tedy stane s autem, které jsem používal do chvíle, než jsem si přivezl levnou ojetinu s ciziny? Zakopaný pes je hlavně ve vysoké ceně za likvidaci, která není adekvátní k ceně vraku.

"Situace by se měla úplně změnit od roku 2007, kdy výrobci vozidel budou povinni podle příslušné evropské direktivy dorovnat případný rozdíl v nákladech na likvidaci vozidla své značky. A to tak, že pokud konečný majitel odevzdá kompletní vozidlo do sběrného místa, bude pro něho toto odevzdání bezplatné. Očekáváme, že v takovém případě bude potom daleko méně případů, kdy se z finančních důvodů vozidla nevyřazují a jejich vlastníci se snaží tuto povinnost obcházet nějakým jiným způsobem," mluví o řešení problému Josef Pokorný z Ministerstva dopravy.

Spustit audio