Je tu nejlepší čas na koupi motorky

8. říjen 2008

Motocykl je sezónní záležitost. Baví nás od jara do podzimu a jak přijdou první plískanice, už to taková legrace není. U některých motorkářů právě v tomto období začíná hlodat myšlenka změny. Není čas vyměnit motorku za nějakou silnější, terénnější, barevnější, prostě jinou? Spousta motorkářů tento pocit převede do reality a po sezóně pak začíná kolotoč prodávání, nakupování nebo výměny motorek. Jak se liší ceny motocyklů na podzim a na jaře a na co by jste si při koupi motorky měli dát pozor?

Podzim a zima je na motocyklovém trhu tradičně ve znamení široké nabídky i výhodnějších cen. Zlevňují hlavně nové stroje, o trochu méně klesnou ceny ojetin, na které se teď zaměříme. Většina vyznavačů jedné stopy kupuje motorku přes inzerát ať už v novinách nebo přímo na internetu od prodávajícího.

"U soukromého prodejce, kde už prvoplánově tlačíme na cenu, se jedná o velmi individuelní záležitost. Můžete velmi dobře nakoupit, ale zároveň pěkně naběhnout," vysvětluje odborník na motorky Martin Kříž z Mari Moto.

Další variantou je navštívit autobazar.

"Když zvolíte zaběhlý autobazar, který funguje už nějaký ten rok, dostanete jistě více informací a troufnu si tvrdit, že budou také objektivnější. Samozřejmě, vždycky je to o lidech."

Když už se jdeme podívat na konkrétní motorku, měli bychom se zaměřit hlavně na technický stav. Přece jen kupujeme stroj, který ne zřídka jezdí hodně přes 200 km/h. Základem je zkontrolovat rám a brzdy.

"Pokud motorka nepojede, je to nepříjemné, pokud ale nebude brzdit, je to nejen nepříjemné, ale také velmi nebezpečné. Jízda na takovém stroji je potom doslova hazardování se životem. Samolepky a neoriginální barva na rámu jsou první indicie, podle kterých můžeme říct, že motocykl byl havarován, poškozen."

Výhodu mají motorky s jasným původem, nejlépe po prvním majiteli zakoupené v Česku a vybavené servisní knížkou. Jestliže technickým věcem nerozumíte a nemáte ani zasvěceného kamaráda, dejte si s prodávajícím i s motorkou sraz v nějakém dobrém servisu, kde vám ji za hodinovou sazbu důkladně prohlédnou. Dalším zajícem v pytli může být koupě kradeného stroje. Podle Martina Kříže dnes už výrobní čísla přerážejí obvyklým způsobem jen zloději-amatéři.

"Dnes se dělá to, že se vyřízne číslo rámu z jiného rámu a navaří se na místo původního čísla. Vše tedy může být ve výborném stavu, ale protože je číslo o 5 nebo 7 mm z rámu vystouplé, už je to podezřelé."

Nejjednodušší možnost dohledání, zda není motorka kradená, nabízí Evidence odcizených vozidel na stránkách Ministerstva vnitra ČR.

Spustit audio