Jihočeská záchranka každý den přijme asi 640 tísňových volání. Už během hovoru většinou vyjíždí posádka

5. červen 2023

Potřebujete rychlou zdravotní pomoc? Pak asi zavoláte linku 155. Co se ale v tu chvíli stane? Jak to vypadá v operačním středisku záchranářů? A kam se člověk vůbec dovolá? Na tyto otázky odpovídá Radim Viochna, vedoucí operačního střediska jihočeské záchranky.

„Po vytočení tísňové linky 155 se člověk dovolá na operační středisko, které sídlí v budově Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje v Českých Budějovicích. Ať voláte odkudkoliv z kraje, dovoláte se k nám,“ vysvětluje vedoucí.

Operátor se ze všeho nejdřív volajícího zeptá, co se stalo a kde se to stalo. „To jsou pro nás velice důležité informace, abychom mohli výzvu zpracovat a pomoci vám. Šrumec na operačním středisku za normálních okolností nenastane, to je naším každodenním úkolem, aby vše probíhalo v klidu a v pořádku,“ popisuje Radim Viochna.

Záchranáři Zuzana Fajtlová a Radim Viochna

Vystresovaní volající podle něj často nedokáží správně volit slova, problém jim dělává i adresa. „Stačí poslouchat operátora a odpovídat na jeho otázky. Lidem někdy připadají zvláštní, ale věřte, že víme, na co se ptáme a proč,“ říká.

Místo v přírodě dokáží záchranáři najít pomocí GPS signálu, a to dnes už nezávisle na aplikaci Záchranka nebo chytrém mobilním telefonu, stačí tlačítkový. „Není to ale tak jako v amerických filmech, že bychom dokázali polohu určit na metr přesně. Ten okruh je větší, ale umíme si poradit,“ ujišťuje šéf operačního střediska.

Jakmile operátor výzvu z linky 155 zpracuje, pošle ji dispečerovi. Ten vyšle nejvhodnější posádku. „Fungujeme tedy dvoustupňově. Jednu část pracovníků tvoří operátoři, kteří přijímají hovory, ale nehovoří s posádkami. A pak jsou dispečeři, kteří naopak nehovoří s volajícími, ale podle daných kritérií vysílají posádky,“ upřesňuje Radim Viochna.

Čtěte také

Oba tyto stupně podle něj pracují na řešení naléhavé situace téměř souběžně. „Většinou už ve chvíli, kdy operátor s volajícím hovoří, vyjíždí posádka,“ připomíná. Informace si operátoři s dispečery a posádkami předávají elektronickou formou. „Není to tak, že bychom té posádce telefonovali, všechna data už běží digitálně,“ dodává.

Hovorů přichází na linku 155 i několik najednou a bývá jich poměrně dost. „Vychází to průměrně na 80 volání na každého operátora během dvanáctihodinové směny. V té je většinou šest lidí – čtyři operátoři přijímají tísňovou linku a dva jsou dispečeři,“ uvádí Radim Viochna.

Jihočeská záchranka tedy odbaví zhruba 320 hovorů za směnu, za čtyřiadvacet hodin se jedná asi o 640 volání. Vytíženost je různá v závislosti na denní době. „V noci bývá hovorů méně, ale to zase neplatí v pátek večer a o víkendu. Je to nárazové,“ doplňuje vedoucí.

Celý rozhovor o práci zdravotnických záchranářů s vedoucím operačního střediska Radimem Viochnou a také Zuzanou Fajtlovou, která je psycholožkou, záchranářkou i tiskovou mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje, si poslechněte online.

Spustit audio

Související