Každé druhé nákladní auto zkontrolované v uplynulém roce policisty na Vysočině bylo přetížené. Je to hlavně nešvar řidičů kamionů převážejících vytěžené dřevo

24. únor 2023 08:40

Kůrovcová kalamita se nepodepsala jenom na stavu lesů, ale také silnic. Kamiony s nákladem vytěženého dřeva si na nich vybraly svou daň. Jezdí přetížené, často se pohybují po úzkých cestách, ničí silnice. Kvůli kůrovci je jich v poslední době na Vysočině výrazně víc.

„Pochopím, že tady svážejí dřevo. Kudy by jezdili. Ale že tady jezdí kamiony, zkracují si to vlastně z Pelhřimova na Kamenici, aby neplatili, tak jezdí tady tudy, což je šílený,“ říká Šárka Burešová. Bydlí v Hříběcí nedaleko Horní Cerekve. „Ale ty kluci si vůbec neuvědomují, co mají za váhu. On jede náklaďák a ještě má za sebou návěs a jako kdyby mu brzdy selhaly, tak my nemáme šanci,“ dodává.

V této zapadlé vísce má kupodivu největší strach z dopravy. V okolních lesích se totiž masivně kácelo a na denním pořádku jsou tu tak nákladní auta vrchovatě naložené vytěženým dřevem, často přetížená a rychlá. Že nadváhu má na Vysočině každý druhý kamion, dokazují i výsledky policejních kontrol. Policisté se na ně proto cíleně zaměřují. Jenom za loňský rok rozdali policisté na Vysočině řidičům přetížených kamionů 620 pokut v celkové výši přes 5200 000 korun.

Zničené silnice

Nejhorší situace byla v roce 2020 a 2021, kdy kulminovalo těžby třeba na Vysočině. Krajská správa a údržba silnic vyčíslila škody na 150 až 200 milionů korun. „Hlavně na silnicích třetích tříd, které na to nejsou stavěné. Utržené krajnice, ucpané mostky a příkopy, poškozený asfalt a vyjeté koleje. Následně zatékání do vozovky, potom gradace po zimě a vznikají výtluky,“ popsal ředitele Krajské správy a údržby silnic Radovana Necida.

Jaká sankce za příliš těžký náklad řidičům hrozí a jestli je policisté ukládají, si poslechněte v reportáži.

Spustit audio

Související