Kdo byl Jack Rozparovač? Britští vědci tvrdí, že díky analýze DNA znají jeho totožnost

19. březen 2019

Britští vědci tvrdí, že znají skutečnou identitu postrachu Londýna konce 19. století. Výsledky studie potvrdil i časopis Science.

Zkoumáním získaného vzorku DNA z hedvábného šálu jedné z obětí se zabývali biochemici Jari Louhelainen, John Moores a David Miller. Ti vzorek porovnali s genetickou informací potomků Catherine Eddowesové (čtvrté oběti sériového vraha) a Aarona Kosminského, jednoho z hlavních podezřelých.

Logo

Stopy krve a spermatu, které chemici podrobili rozboru, se ukázaly být shodné s DNA příbuzných Kosminského. A vědci údajně na základě genetiky dokázali určit i podobu vraha, která se shoduje s popisem jediného soudobého svědka.

Kdo byl Kosminsky?

Případ, který nebyl uspokojivě uzavřen ani po 130 letech, se tak možná dočká definitivního rozuzlení. Zajímavé je, že pachatel, na něhož ukazují dnešní laboratorní výzkumy, byl hlavním podezřelým už v době, kdy Jack Rozparovač řádil v ulicích londýnského Whitechapelu.

Mezi srpnem a listopadem 1888 došlo k nejméně pěti brutálním vraždám ve Whitechapelu. Obětí – převážně prostitutek – prý ale mohlo být více než dvakrát tolik.

Na mušku tehdejších strážců zákona se Aaron Kosminsky, holič původem z Polska, dostal během původního vyšetřování. Po sérii pěti brutálních vražd se ale podezřelý lazebník z Londýna vytratil a jeho skutečná vina nebyla nikdy prokázána.

Trvající pochybnosti

Ne všichni jsou ale s výsledky práce biochemiků spokojeni. Objevují se například pochyby o původnosti zkoumaného důkazu – šálu Catherine Eddowesové. Vědci z oboru zase poukazují na určité nedostatky studie, konkrétně chybějící zveřejnění přesné sekvence DNA, která by identitu vraha jednoznačně potvrzovala.

Smutným faktem zůstává, že pachatel zůstal nepotrestán a jeho činy ho dokonce – byť pod přezdívkou – proslavily. Sériové vraždy, které měl Jack Rozparovač na svědomí, se staly námětem desítek románů, filmů, komiksů a dokonce i opery.

autoři: Zdeněk Novák , marz