Kdy začnou v České republice jezdit rychlovlaky?

7. říjen 2003
Vaše téma

Základní otázka, kterou se budeme zabývat je, kdy budou u nás jezdit vysokorychlostní vlaky, v jakém časovém horizontu o nich České dráhy uvažují a ke kterému modelu rychlovlaku se přiklánějí? Na počátku devadesátých let se Česká republika rozhodla pro nákup vlaků s naklápěcí skříní a pro modernizaci stávajících tratí. Důvody byly především finanční.

Nové přímé tratě na kterých by vlaky mohly jezdit až 300 kilometrů v hodině by byly velmi drahé. Nebylo by to úplně nemožné, ale v České republice je možná realizace až v rámci celoevropské vysokorychlostní železniční sítě. S tím se počítá v dlouhodobém výhledu asi tak dvaceti let. Krátkodobý horizont ovšem přinese také změnu k lepšímu, což potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Šťáhlavský: České dráhy a vlastně Česká republika rozhodla o modernizaci koridorů pro rychlosti do 160 kilometrů za hodinu s tím, že v údolí řek, například Labe, Vltavy nebo Svitavy, budou tratě pouze modernizovány, řešeny do oblouků a vlaky jezdit 80 až 100 kilometrů v hodině. Proto nakoupíme vlaky označované jako Pendolina a ty umožní průjezd těmito úseky s velkým počtem oblouků o 20 až 30 procent rychleji. Díky tomu se podaří zkrátit cestovní dobu, v různých zemích je to od 10 do 20 procent, záleží na délce úseků s oblouky, kde klasické vlaky nemohou takovou rychlost dosáhnout.

Vlak Pendolino má zařízení na naklápění vozových skříní, takže jde o naklápěcí vlak. Ne že by mi to bylo technicky zcela jasné a tak si říkám, lepší je se zeptat, než nevědět.

Šťáhlavský: Tento vlak je vybavený speciální technikou, která nuceně naklápí skříň a to je závislé na několika parametrech, třeba rychlosti a oblouku. V podstatě kompenzuje odstředivé zrychlení při průjezdu obloukem. Znamená to, že pokud vlak jede v oblouku vyšší než standardní vlak, tak se naklopí a cestování zůstává pohodlné a v rovině.

Kudy budou vlaky Pendolino v České republice jezdit?

Šťáhlavský: Jsou určeny především pro první koridor a ten vede od hranic s Německem, od Drážďan, přes Ústí nad Labem, Děčín do Prahy, směřuje do Pardubice, České Třebové, Brna, Břeclavi a opouští naše území do Rakouska. S Pendolinem se už provádějí zkoušky nedaleko Prahy, v Cerhenicích a věříme, že se jím v příštím roce svezou první cestující.

Strojvedoucí a veškerý personál, který v těchto vlacích bude pracovat, musí být proškolen. Teorie, praktické zkoušky a zácvik završí závěrečnou zkouškou před Drážním úřadem.

autor: ehů
Spustit audio

Více z pořadu