Kolo? Nahoru nebo dozadu?

22. srpen 2006

Minulý týden jsme mluvili o tom, jak převážet kola. Zaměřili jsme se přitom na správný výběr z mnoha typů nosičů. Připomínám, že, kromě těch nejrozšířenějších - střešních, se kola vozí také na zadních dveřích nebo na tažném zařízení. Dnes toto téma dokončíme tak, abyste kola mohli převážet bez problémů.

Nejspíš každý z nás má osobní zkušenost s tím, že chtěl ušetřit, koupil něco levného, třeba nářadí, a to pak nic nevydrželo. Také s nosiči kol můžete šlápnout vedle, a pak se může stát, že se vám kolo za jízdy uvolní, spadne, v lepším případě pouze rozbije a v horším zaviní nehodu.

"Stává se to většinou u střešních nosičů, a to u těch levnějších, které pořídíte už za 200 až 300 korun. U nich není použit příliš kvalitní materiál. Pokud máme takový nosič delší dobu a dáme do něj například novější kolo s oválným průřezem rámu, pak ho čelisti nosiče, které nejsou patřičně tvarované, bezpečně neobejmou a stává se, že kolo ulétne," upozorňuje Aleš Pícha z Centra střešních boxů.

Když budete kupovat nosič kola na střechu, záleží hodně na profilu jeho rámu. Na kola starší, s kulatým rámem, seženete bezpečný nosič zhruba za 700 korun, pro kola s profilem oválu si připravte jednou tolik. Kola na střeše pak zvednou spotřebu.

"Auto je náchylnější na boční vítr. Spotřeba se zvýší zhruba o půl litru. U nosičů za autem je zvýšení spotřeby zanedbatelné."

S větší výškou auta je třeba počítat při vjezdu do garáží, případně pod nízké mosty. Obtížnější manipulace s koly při nakládání a vykládání, zvlášť u vyšších aut, plus zvýšená spotřeba paliva, může za rostoucí oblibou nosičů na páté dveře, případně na tažné zařízení.

"Dají se použít pro všechna auta, která mají tažné zařízení. Většina z nich už dnes je sklopná, což znamená, že se majitel dostane do kufru. Celé kolo drží v jakýchsi kolébkách nebo druhá varianta je ta, že jsou kola zavěšena za rám. U levnějších nosičů může docházet k tomu, že kolo bude narážet do auta a hrozí jeho poškození."

Oba typy nosičů, jak na zadní dveře, tak na tažné zařízení, ale mají jednu nevýhodu, se kterou si někteří motoristé neví rady. Jde o to, že nosiče zakrývají registrační značku. A zakrytá značka znamená pokutu. Řeší tohle třeba nová pravidla?

"Pokud jde o případnou třetí tabulku registrační značky, tak o tom nová pravidla nehovoří. Podle platné legislativy tedy není dovoleno zhotovovat třetí registrační značku vozidla. Je ale dovoleno s registrační značkou manipulovat. To znamená ji přemístit na nosič kol, pokud je to potřeba. Značka ovšem musí být uchycena ve schváleném nosiči." Podle Marcely Žižkové z Ministerstva dopravy tedy značku musíte přecvakávat z auta do nosiče. Tedy v případě, že ji kola zakrývají. Kdo by to chtěl obejít a nechá si udělat třeba samolepku, kterou na nosič vylepí, riskuje pokutu do 2000 korun.

Ještě jsme nezmínili rizika nosičů na zadní dveře. Tam je třeba dbát na to, abychom neztratili některou z pryžových částí, kterou se konstrukce opírá o karoserii, jinak pochopitelně odřeme lak auta. Obě varianty nosičů kol dozadu za auto mají proti nosičům na střechu více výhod, ovšem když pojedete v dešti, budete mít kola špinavější. Za autem, jak známo, víří špína a kal. A když do vás někdo narazí, o kola přijdete. Abyste se mohli rozhodnout, jaký typ si nakonec pořídíte, zajděte do půjčovny, nosiče si půjčte a vyzkoušejte.

Spustit audio