Koncert bez hranic: Klavírní recitál Arne Forséna, finské houslové duo Teho a mistr západoafrické kory Ballaké Sissoko

28. listopad 2021

Vychutnejte si ohlasy folkóru v záznamech třech koncertů ze dvou severských rozhlasových studií, kde snímky vznikly bez účasti publika, a ze starobylého amfiteátru Arènes de Lutèce v Paříži.

Arne Forsén pochází z univerzitního městečka Umeå na severu Švédska. V roce 1979 začal studovat na stockholmské hudební akademii a v hlavním městě už zůstal. Forsénův klavírní styl propojuje barokní sloh s avantgardními experimenty s preparovaným klavírem. Podniká dobrodružné výlety do světa jazzu a improvizace a také do lidové muziky. Nejen té švédské, v oblibě má i další severské scény a třeba také západoafrickou hudbu. V recitálu ve Studiu 3 Švédského rozhlasu volně navázal na svou poslední desku Visa från Dorotea. Uslyšíme variace na různé švédské lidové tance jménem polska i skladby různých dalších autorů, podobně inspirovaných.

Houslové duo Teho pochází ze západu Finska. Tero Hyväluoma a Esko Järvelä se spolu potkávali v různých kapelách a projektech, včetně dlouholeté populární finské skupiny Frigg. Jejich duo je pevně zakořeněné v tradici, ale zároveň svým způsobem boří hranice. S tradičními motivy si totiž pohrávají nápaditě. Dokáží je přenášet z jedné nálady do druhé. Každý kus je promyšleně aranžovaný a podaný s vášní i precizností. Některá skladba zní jako disonantní soudobý kus, do jiné zasazují bluesové harmonie, starý western swing nebo moderně jazzový bebop.

Malijský Ballaké Sissoko hraje na západoafrickou jedenadvaceti-strunnou koru, a to stylem velmi intimním, způsobilým citlivě a emočně komunikovat se svými spoluhráči. V závěrečné části Koncertu bez hranic uslyšíme záznam jeho vystoupení ve starobylém pařížském amfiteátru Arènes de Lutèce. Na tamní pódium si postupně zval své hosty, rappera malijského původu Oxmo Puccina, francouzskou zpěvačku a písničkářku Camille, kytaristu a zpěváka Pierse Facciniho a zpěváka Arthura Teboula.

Spustit audio

Související