Koronavirová krize ochromuje seriózní žurnalistiku

8. červenec 2020

Redakce zpravodajských médií počítají finanční ztráty. Novináři volají po finanční pomoci ze strany státu jako nezbytném kroku pro zachování kvalitního a nezávislého zpravodajství.

„Přístup k informacím se stává další obětí pandemie koronaviru,“ prohlásil pro server euobserver ředitel Výboru pro ochranu novinářů Tom Gibson. V jeho slovech je vyjádřena obava, kterou na květnové videokonferenci v rámci Světového ekonomického fóra vyslovili i zástupci novinářů z celého světa.

Důvodem je především výrazné snížení příjmu z reklamy, které napříč státy přinutilo média vlastněná soukromými majiteli k přijetí razantních úsporných opatření. „Inzerenti nechtějí, aby jejich jméno bylo spojeno se zprávami o koronaviru,“ uvedl Martin Baron, šéfredaktor amerických novin The Washington Post. Právě ve Spojených státech postihuje pandemie mediální sektor obzvlášť výrazně. Odhaduje se, že v důsledku krize přišlo ve Spojených státech asi 36 000 pracovníků o práci, byli posláni na nucenou dovolenou nebo jim byly sníženy platy. Podobně znepokojivé zprávy přicházejí z Austrálie, kde bylo od ledna dočasně nebo trvale zavřeno více než sto padesát redakcí.

V zemích Evropské unie nedosahují ztráty tak velkých rozměrů jako v zámoří, ministři kultury členských zemí přesto zmiňují státní finanční pomoc jako nezbytné opatření pro to, aby zpravodajská média dál plnila svoji roli. „Musíme zajistit podporu pro náš mediální sektor, který je zásadní v našem boji proti dezinformacím,“ uvedl Obuljen Koržinek, chorvatský ministr kultury, který vedl rozhovory evropských ministrů kultury na toto téma v rámci chorvatského předsednictví Rady EU.

Jak však upozornili jiní účastníci konference, oficiální představitelé některých národních vlád nebudou mít mnoho důvodů, proč s opatřeními na podporu žurnalistiky spěchat. V mnohém jim totiž vyhovuje současný stav. „Politici jsou rádi, že jim je v patách méně novinářů,“ uvedla Sylvie Kaufmannová, redaktorka francouzského listu Le Monde. Jako ilustraci výše řečeného dodala, že francouzský prezident Emmanuel Macron v současnosti zve na své brífinky na summitech Evropské unie jen tři novináře, z nichž se žádný nespecializuje na problematiku EU.

Alespoň částečně pozitivní zprávou související s pandemií koronaviru je profit on-line médií. Washington Post například uvedl, že pandemie vedla k „masivnímu nárůstu digitálních předplatných“.

Milan Pokorný, ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio