Krása není zadarmo

11. duben 2006

V životě je často nutné respektovat určitá pravidla. Tak, jako víme, že se nejezdí na červenou, a že ten, kdo je na hlavní, má přednost, stejně tak platí, že na jaře a na podzim přezouváme svá auta. Jsou sice tací, kdo jezdí v létě na zimních a zase jiní, kteří prokloužou zimu na letních, což je ta horší ze dvou zmiňovaných variant, ale většina z nás má před sebou právě v těchto dnech návštěvu pneuservisu. A abyste měli co možná nejlepší přehled, zaměříme se dnes na nízkoprofilové pneumatiky. Právě toho se totiž týkají Vaše dotazy v poslední době. Začneme tak trochu obecně.

"Pneumatika má tři rozměry, a to průměr v palcích, výšku v procentech a šířku v milimetrech. Výška profilu se udává v procentech ze šířky pneumatiky. Kdybychom to převedli například na Škodu Octavia, pak můžeme dostat rozměr až 225," říká Vít Žilinský, majitel pneuservisu.

I když podle něj stále přibývá lidí, kteří mění vysokoprofilové gumy za nízkoprofilové, a to obvykle s tím, jak přechází z plechových disků na litá kola, není to rozhodně řešení pro každého.

"Kdybych to srovnal s Německem, kde je hustá síť dálnic, tak i běžná auta tam jezdí na nízkoprofilových pneumatikách. To je dáno tím, že mají kvalitní silnice. U nás je nízkoprofilová pneumatika velice náchylná na proražení. Konkrétně po letošní zimě vypadají naše silnice otřesně a velice často se nám stává, že k nám jezdí lidé s proraženými pneumatikami nebo pokřivenými disky."

Navíc případná poškození v bočnici se obvykle, právě kvůli nízkému profilu, nedají opravit. Na druhou stranu, díky nízkoprofilovým gumám můžete na auto použít větší, hezčí kola, většinou ze slitiny hliníku. Takové disky pak při správném výběru uspoří hmotnost vozu. To se pak pochopitelně projeví na jízdních vlastnostech.

"Když si představíme kolo, je jako setrvačník. Musí se roztočit a zastavit, k tomu potřebuji u lehčích kol méně energie. Mohlo by to vést i k nižší spotřebě, ale zase bývá větší šíře, takže se spotřeba nesníží. Naopak o něco málo stoupne."

Další věc, kterou je dobré vědět předem, je, že s nízkoprofilovými gumami se sice zlepší manévrovatelnost vozu, auto ale zároveň trochu ztvrdne. Na některých pneumatikách může být dokonce i hlučnější. Rozdíl je také v ceně.

"Cena může být i několikanásobně vyšší. Od stejné firmy mohu zakoupit 15palcovou pneumatiku například za 2 500 korun, ale 17palcovou od stejného výrobce za 4 500 korun."

Kostra nízkoprofilových pneumatik je zaměřená na vysoké rychlosti a použitá směs často preferuje manévrovatelnost před trvanlivostí.

"Nízkoprofilové pneumatiky vyžadují kvalitnější přezouvací stroje a je s nimi více práce. To je dáno nízkým profilem a tuhostí boku pneumatiky."

Někde se tak můžete setkat i s dvojí sazbou za přezouvání. Za nízkoprofilové se v tomto případě opět platí víc. Závěrem můžeme konstatovat, že zatímco u levnějších malých aut výrobci asi zůstanou při prvomontáži u vysokoprofilových pneumatik, u dražších a lepších aut se budou zřejmě stále častěji objevovat pneumatiky nízkoprofilové.

Spustit audio