Křehké podvody

24. srpen 2006

Možná jste to zažili sami na vlastní kůži, a pokud ne, čas od času se objeví spíše neurčité zprávy o podvodech, které lidé dělají s autoskly. Když jim sklo praskne, seženou si nějak viníka a z jeho povinného ručení si je nechají vyměnit. Jenže, tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, praví lidová moudrost, až se ucho utrhne. V tomto případě podvodníkovi škodu nemusí pojišťovna vůbec zaplatit, navíc může jít takový člověk rovnou, jak se říká, "bručet". Jak to? Tak se na to podívejme.

Když budu mluvit ze své zkušensoti, tak i po mě známý chtěl, abych si napsal na sebe nehodu, při které jsem mu měl "jako" rozbít sklo. A to proto, aby jeho auto už s novým sklem prošlo technickou kontrolou. A mezi posluchači by se jistě našel nejeden s podobnou zkušeností. Možná si jen říkají: "Platíme si povinné ručení takových let, a nejde o malé částky, tak máme prostě na proplacení rozbitého skla nárok, a jinak než podvodem k penězům nepřijdeme."

"V této souvislosti bych chtěl, protože ne všichni to vědí, upozornit na to, že kvůli takovýmto nehodám přicházejí majitelé vozidel o bonus. Dobrý skutek kamarádovi se tedy může prodražit," říká Richard Kapsa z České asociace pojišťoven.

Když se smilujete nad kamarádem a necháte ho, aby napsal nehodu na vás, je to sice stále podvod, ale snad se tomu dá z lidského hlediska rozumět. Podle našich zjištění ale existují dokonce servisy, kde vám nabídnou, že viníka seženou úplně sami.

"Jedná se o nějakého člověka z okolí nebo nějakého známého. Nebo servis koupí starší auto a přes něj se udělá pět, šest pojistných podvodů a potom ho zase prodá. Jinak si to nedovedu představit, protože má-li slušná firma okolo dvou, tří pojistných událostí za jeden rok z povinného ručení, pak není reálné sehnat viníky," dodává Lukáš Krňák z Autofólií Holešovice.

Každému je totiž jasné, že když na jedno auto přijde během čtvrt roku třeba 5 rozbitých skel, jde o podvod. Nám se ale podařilo natočit člověka, který popsal mnohem jednodušší, a tedy zákeřnější, způsob, jak nechat pojišťovnu, aby výměnu skla zaplatila.

"Firma vám nabídne možnost, že sklo bezplatně vymění a sežene viníka. Sáhnou do složky, vytáhnou relativního viníka, ale na základě toho vy musíte podepsat, že od vašeho auta odletěl kamínek a rozbil sklo zase někomu jinému, a tím se celé kolo uzavírá."

Problém je v tom, že podepisujete čistý list papíru a údaje poškozeného se tam objeví až později. A v tom je zakopaný pes budoucích problémů. Výměnu totiž nemusí pojišťovna vyplatit v plné výši a zbytek tedy budou vymáhat na vás.

"Pojišťovny s tím samozřejmě bojují, protože kdyby se nesnažily pojistné podvody odhalit, pak by pojistné muselo být výrazně dražší než je dnes. Proto pojišťovny investují hodně peněz do prevence a odhalování pojistných podvodů. Existují na to speciální programy a pojišťovny na to mají vyčleněny týmy detektivů. Určitě bychom měli zmínit, že za pojistný podvod, byť je to drobnost typu čelního skla nebo něco podobného, hrozí trest až 8 let odnětí svobody pro jednotlivce a v případě organizované skupiny až 12 let," straší Richard Kapsa. Takže, nejenže budete mít povinné ručení dražší, ještě vás mohou zavřít...

"Je pravda, že to u nás byla věc dost rozšířená, ale se zavedením systému bonusů si každý rozmyslí, zda mu taková věc za to stojí. Je to také tím, že na trhu se objevilo připojištění čelního skla. Kdo je trochu v obraze, tak se připojistí. Kdo víc jezdí, ví, že zhruba jednou za tři roky k poškození skla dojde. Vezmete-li si, že cena připojištění je zhruba od 500 do 700 korun, pak si myslím, že je to výhodné," říká Lukáš Krňák. Podle něj kvůli zmiňovaným okolnostem podvodů ubývá. Otázkou ale zůstavává, co se stane, až Češi objeví připojištění čelního skla. Nebudou pak sklo místo mytí rovnou měnit? A co pak udělají pojišťovny? Zřejmě zase zdraží.

Spustit audio