Litá kola nevybírejte jen po vzhledu!

29. duben 2010

Vzhled vozu je pro motoristy jedním z nejdůležitějších. Ovšem, pro každého tak trochu jinak. Pokud se zeptáte, co auto dělá hezkým, devadesát procent řidičů odpoví, že právě litá kola. Jenže vybrat ta správná je popravdě nelehký úkol. Dnes vám proto poradíme, jak na to.

Od vzniku automobilu uplynulo už víc než sto let. S jistotou však můžeme říct, že vždy stál a jezdil na kolech. Zpočátku byla dřevěná, později je nahradily loukotě, poté drátěné výplety, plech a v neposlední řadě litá kola. Ta jsou dnes často součástí základní výbavy moderních aut, ale mnohdy kvůli nim musíme sáhnout hluboko do kapsy. Když na ně nemáme při samotné koupi auta, můžeme si je pořídit, až si na ně ušetříme, tedy dodatečně.

„Každý člověk by si měl uvědomit, co od toho očekává. Zda chce mít hezky vypadající auto anebo chce hliníková kola kvůli tomu, že jsou účelnější a praktičtější,“ konstatuje David Minařík ze společnosti MakoCAR.

Sami řidiči však mnohdy neřeší technické parametry, ale vybírají jenom podle vzhledu.

„Kola vybírám podle vzhledu, ale samozřejmě musí splňovat svoji funkci.“
„Pokud bych měl tmavší barvu auta, zvolil bych také tmavší barvu kol.“
„Vzhledem tomu, že litým kolům vůbec nerozumím, tak bych vybírala podle vzhledu.“
„Rozhodoval bych se podle toho, zda se k autu hodí.“

Než samotná litá kola pořídíme, měli bychom si ujasnit, co a proč chceme. „Můžete si pořídit originální velikost disku, kdy průměr hliníkového disku v palcích bude shodný s průměrem původního plechového. Díky tomu budete mít stejný rozměr pneumatiky a profil pneumatiky zůstane měkký jako z výroby. Tím docílíte zachování jízdního komfortu.“

Nesmíme také zapomínat, jaké možnosti nám dává v technickém průkazu samotný výrobce auta. „Můžete o jeden až dva palce zvětšit ráfek, což obvykle bývá uvedeno v technickém průkazu, ovšem tím pádem úměrně snižujete profil pneumatiky.“ Zlepší se tím jízdní vlastnosti, ale naopak sníží se komfort.

Litá kola se také méně kroutí, jsou lepší na údržbu, pevnější, a oč nám jde asi nejvíc - vypadají lépe. Pokud máme vybranou velikost ráfku, můžeme přistoupit k volbě šířky. Ta se udává opět v palcích. Třetím rozměrem je takzvaný ET. „To je rozměr v milimetrech od dosedací plochy disku na náboj kola po přesný střed disku hliníkového kola.“

Tento rozměr je důležitý proto, aby ráfek plně dosedl na náboj kola. A pozor! Při stejné šířce ráfku ale rozdílném rozměru ET měníme rozchod kol.

Když vyřešíme veškeré technické požadavky, je také nutné zaměřit se na kvalitu. Ta by nás měla zajímat také z důvodu bezpečnosti. Je vhodné si kvalitu výrobce ověřit například v internetových diskuzích nebo od majitelů, kteří už nějakou zkušenost mají.

Pokud si nová litá kola pořídíme, je ještě jedna maličkost, abychom si radost z nich mohli dostatečně užívat. „Doporučuji zakoupit bezpečnostní šrouby nebo matice. U nás ve firmě je zavedený trend, že místo jednoho normálního šroubu se dává jeden bezpečnostní,“ radí David Minařík.

Zlodějů je nespočet a hezká kola jsou velkým lákadlem. Proto se tato malá investice - v poměru s cenou kol - určitě zúročí.

Spustit audio