Lucie Vítková: V New Yorku nejsem na okraji společnosti

15. leden 2018

Skladatelka, improvizátorka a experimentátorka je více než dva roky hostující umělkyní na Kolumbijské univerzitě ve Spojených státech.

Vedle kompozice ji zajímají předměty na katedře ženských studií, aktuálně se zabývá ekofeminismem. Koncertní akordeon jí zapůjčila průkopnice experimentální hudby Pauline Oliveros. Hudbu vnímá Lucie Vítková v širokých souvislostech:

Žijeme ve strukturách, které jsou do jisté míry zaslepující. Nechci vidět hudbu oddělenou od života, je jeho každodenní součástí.

Pro kompoziční práci využívá krejčovské střihy, přístroje v domácnosti nebo zvuky cikád, ale umí vypracovat také precizní partitury pro symfonický orchestr. Její dílo se objevuje v prestižní Roulette v Brooklynu, stejně jako na náměstí v Chotěboři. Zajímají ji fúze hudby západní s tradiční indickou hudbou nebo Gagaku, svoboda a rovnost improvizace, ale zejména propojení pohybu a zvuku.

Začínala na brněnské konzervatoři hrou na akordeon, poté studovala kompozici na JAMU, kde pokračuje v doktorandském studiu. Součástí prezentace Lucie Vítkové je tanec a step, ale také zpívá a hraje na hichiriki. Zkušenosti získala na univerzitách v Haagu, Kalifornii, Berlíně, momentálně v New Yorku. Důležitá byla pro ni loňská studia v Japonsku: „Naučila jsem se tam hodně o hudbě a hlavně o životě. Vzájemný respekt je tam zakódovaný v každodenní komunikaci.“

Lucii Vítkovou intenzivně zajímá problematika genderu.

Estetiku západní hudby tvoří většinový názor, který je postaven na mužské komunitě. Těch nevyšlapaných cest pro ženy/skladatelky je hodně. Stále vidím spoustu aktivních umělkyň, které dělají dobrou práci, ale někdy je to pro zavedené instituce moc. Ale poslední rok se situace lepší. Aspoň na Columbii se snaží o diverzitu, povzbuzují studenty z menšin. Jsem často první holka v hudebních komunitách, první na cestě, ale já jsem docela dravec.

Skladatelé Pavel Zemek Novák, Jaroslav Šťastný, Christian Wolff, Pauline Oliveros, Michael Pisaro, Marc Sabat, George Lewis – to jsou jen některé osobnosti, které Lucii Vítkovou inspirují k nacházení hudebních kontextů.

Spustit audio