Mě se ještě nikdo neptal

Také vás překvapí, když si v novinách přečtete výsledky statistického průzkumu, a zjistíte, že většina dotazovaných má úplně jiný názor než vy a vaše okolí? Mně se to stává pravidelně. Pokaždé si říkám, koho se ti, kteří tyto průzkumy dělají, vlastně ptají?

„Mě se ještě nikdo neptal,“ rozčiloval se nedávno ve vlaku jeden cestující, když jsme na toto téma zavedli řeč.

„A víte, proč,“ zeptala se ho s potutelným úsměvem dáma v nejlepších letech a hned pokračovala. „Protože ty průzkumy se dělají od stolu. Já kdybych takové průzkumy dělala a dostala za každou odpověď, dejme tomu, deset korun, myslíte, že bych šla na ulici otravovat lidi, kteří pospíchají? Nešla bych nikam, milý pane! Zůstala bych doma, udělala si kafíčko, rozložila bych si dotazníky pěkně po stole a už by to jelo…“

Pán se na ni nechápavě díval. „Co by jelo?“ Dáma se ušklíbla.

„Za hodinu bych měla vyděláno. Takhle se to dělá, milý pane. Takhle. To se vsadím! Takže se nedivte, že se vás ještě nikdo neptal.“

Možná má pravdu, pomyslela jsem si. Jinak by se nemohly vést debaty například o tom, že televizním divákům strašně, ale opravdu strašně vadí reklamy ve veřejnoprávní televizi a proto se reklamy zruší.

Mně reklamy nevadí na žádném programu a nevadí nikomu, s kým jsem o nich mluvila. A víte proč? Protože se na ně nikdo z nás nekouká. Běží například dobrý film, začne reklama, a co se stane? Většina z nás se zvedne od televize, a s adrenalinem v zádech - musíme přece stihnout pokračování - začneme dělat všechno možné.

„Stačím vyvenčit psa.“ „Zvládnu během reklam koupelnu.“ „Udělám si na ráno svačinu.“ „Vyndám z trouby koláč.“ „Dám si na balkoně cigárko.“ „Podívám se na e-maily.“ „Zavolám rodičům.“ „Vynadám sousedovi, že dělá kravál!“ „Otevřu si pivko a připravím si k němu něco dobrého.“ „Umyju si vlasy.“ „Odpovím na esemesky.“ „Dojdu si na záchod.“

Další činnosti si doplňte podle sebe a dáte mi za pravdu. Během reklam toho stihneme opravdu hodně! Takže, milá veřejnoprávní televize, přestaň řešit, jestli nám reklamy vadí nebo nevadí.

Mně a všem těm, jejichž názory jsem právě použila, naopak vadí, když během pořadu, na který koukáme, reklamy nejsou, protože, pokud je ten pořad dobrý, nechce se nám od televize odejít, tím pádem psa vyvenčíme až po něm, neuděláme si na druhý den svačinu, nedojdeme si umýt vlasy atd. atd. Takže dávejte reklamy i během filmů, aspoň budete mít peníze na nové pořady, na podporu mladých talentovaných umělců, na různé projekty atd. atd.

Prosím vás, a vy, co děláte statistické průzkumy, podle kterých se pak věci kolem nás mění, proč nezkoumáte názory lidí ve vlacích? Cestující nikam nepospíchají, nikam vám neutečou a v klidu vám odpoví, protože to pro ně bude příjemné zpestření jízdy! Zkuste to!

Ale pozor! Nejezděte v pondělí ráno a v pátek odpoledne! To jsou totiž vlaky narvané.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.