Měl v rukou filmy Viscontiho a Felliniho. „Tehdy mě začalo bavit restaurování,“ vysvětluje Miloslav Novák

8. srpen 2022

Je rozhlasovým odborníkem na restaurování filmů a fotografií a podílel se na digitalizaci slavných českých filmů. „Může za to stáž v Paříži a Boloni,“ vzpomíná. Proč začal sám točit dokumenty? Myslí už jen obrazem? O čem vypráví filmová bajka Mír s tuleni? Co si myslí o svém vzezření? Má rád celuloid a co se v něm skrývá? Má rozhlas unikátní fotosbírku? Odkdy se v rozhlasu fotí? Poslechněte si v audiu.

„V Boloni je největší evropské restaurátorské centrum, kde se právě restaurovaly slavné filmy Gepard od Luchina Viscontiho a Silnice od Federica Felliniho. Když jsem měl možnost mít negativy v rukou, tak jsem si uvědomil, že filmů se možná dnes točí až moc, jsou na všech platformách, každý je dnes filmař. A jestli by se neměly točit filmy, kterými chce člověk něco říct a které jsou pro něj důležité,“ zamýšlí se Miloslav Novák.

„Když jsem držel ty „velikány“ v rukou, tak jsem si uvědomil, že není asi cílem natáčet filmy každý rok. A restaurování mě začalo zajímat a bavit. A taky v roce 2010 jsme u nás byli v tomto směru na konci Evropy, před Albánií. Státy jako Maďarsko, Polsko, Slovensko začaly dřív,“ vysvětluje v Blízkých setkáních.

Piktogramy, které uvádějí jednotlivé kapitoly dokumentu Mír s tuleni: 1. Antropocentrismus, 2. Domestikace, 3. Teritorialismus, 4. Kolonialismus, 5. Nacionalismus, 6. Militarismus
autoři: Aleš Cibulka , eh
Spustit audio

Související