Měli byste mít tolik hesel, kolik používáte informačních služeb na internetu, upozorňuje odborník na digitální technologie Tomáš Hamberger

Falešné sbírky na pomoc Ukrajině, podvodné e-maily i telefonní čísla nebo dezinformace. Na co si dávat pozor, jak poznat rizikové zdroje a nenechat se oklamat, o tom mluvil v pořadu K věci odborník na digitální technologie a kybernetickou bezpečnost Tomáš Hamberger.

Podvodníci často využívají aktuální situaci ve společnosti, v současnosti je to konflikt na Ukrajině. „S čím se setkávám poměrně často, to jsou podvodné sbírky na humanitární pomoc Ukrajině. Zejména na sociálních sítích se přeposílají různé odkazy. Nebo do e-mailových schránek přicházejí různé pobídky, výzvy k rychlé pomoci. A samozřejmě tyto sbírky jsou falešné. Pomáhat ano, ale hledat si sbírky od oficiálních organizací jako Člověk v tísni. A přispívat pouze přes jejich oficiální webové stránky,“ radí Tomáš Hamberger.

Kvalitní heslo je základ

Je důležité myslet na to, že v online prostředí bychom se měli chovat obzvlášť opatrně. Snaha vylákat z obětí přihlašovací údaje je jedním z běžných podvodných triků. Za součást bezpečnosti považuje Tomáš Hamberger také používání kvalitních hesel. „Každý uživatel by měl mít ke každé informační službě, kterou na internetu používá, unikátní heslo. Bohužel ta praxe je taková, že průměrný uživatel používá deset až dvacet informačních služeb, ale má jedno heslo. A to je riziko. Existuje jednoduchá aplikace, které se říká správce hesel, už je i zdarma ke stažení.“ Aplikace zvládne nejen hesla evidovat, ale také kvalitní hesla vymýšlet.

U e-mailu se podvodné chování odhaluje lépe než u telefonního hovoru, i tady však může pomoci aplikace. „Dokáže vás upozornit, že to je číslo, které je rizikové. A někdy ho dokáže i ztotožnit, což je velice důležité.“

Jak tato aplikace funguje? Proč si dávat pozor na přispívání na humanitární sbírky přes QR kódy? A jak se dá bojovat s dezinformacemi? Poslechněte si celý rozhovor.