Mezi Merkelovou a Erdoganem. Proč je Mesut Özil nejrozporuplnějším sportovcem současnosti?

29. leden 2021
Tribuna

Mesut Özil před několika dny stvrdil přestup z Arsenalu do Fenerbahce a uzavřel tím sedm a půl let dlouhou kapitolu v londýnském klubu. V minulé Tribuně jsme s příznivci Arsenalu Jonášem Kucharským a Ondřejem Lasákem řešili, proč fotbalistův vztah s vedením zhořkl, tentokrát je tématem jeho osobnostní i sportovní vývoj v posledních deseti letech. Proč se stal z ikony německého multikulturalismu člověkem, kterému byl na svatbě svědkem autoritářský turecký prezident Erdogan?

„Jeho cesta může být viděna z určitého úhlu pohledu jako příběh emancipace, ve kterém se člověk vrátí dovnitř k sobě a svému původu. Jsem si naprosto jistý, že v Turecku může spousta lidí vidět jeho příběh jako vzepření se německému prostředí, které si z něho dělá loutku a symbol integrace, a konečně je tu sám za sebe,“ interpretuje vývoj hráče Ondřej Lasák.

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na svatbě Mesuta Özila

„Özilova cesta se ale nedá vnímat jen černobíle,“ upozorňuje Martin Vait. „Mnozí mohou chápat jeho posun binárně, že přešel od jednoho extrému k druhému. Ale je to pořád člověk, který se i dnes hlasitě vyslovuje proti rasismu, útlaku Ujgurů, extremistickému islámu a podporuje celou řadu charitativních organizací. I proto je jeho příklon k Erdoganovi rozporuplný a myslím, že většinové společnosti skvěle vykresluje, jak složitě uchopitelná je mnohdy pro druhou generaci imigrantů dvojí národní identita,“ doplňuje.

„Tuto dvojí identitu rád přijímal, říkal, že se cítí být Němcem a Turkem zároveň. Rozpad jeho vztahu s reprezentací a následně i klubem ale může mít na jeho další osobnostní a politický vývoj větší vliv, než to na první pohled vypadá. Z jeho strany chápu i pocit zrady ze strany Německého fotbalového svazu,“ přidává i Jonáš Kucharský v návaznosti na hráčův konec v reprezentaci v roce 2018, který oznámil kvůli rasismu ze strany prominentních postav německého fotbalu.

Čtěte také

Mesut Özil je nejpopulárnějším muslimským sportovcem světa podle počtu sledujících na sociálních sítích. Dokonce má větší množství odběratelů než Arsenal, což fotbalistovi umožňovalo jít do studené války s klubem, jeho slova měla větší dosah. Má kolem sebe také tým mediálních poradců, kteří jeho vyjádření pečlivě šroubují a cizelují.

„Vnímám Özila jako hrozně tajemnou postavičku s velmi propracovaným PR,“ potvrzuje Kucharský. „Jeho příběh mi přijde strašně komplexní, komplikovaný, nejvíc mi ho kalí naprosto neprostupný mediální obraz. Připadám si u něj jako lidé zapadaní fake news, kteří absolutně nevědí, co s ním mají dělat,“ uzavírá Lasák.

Mesut Özil se stal zvláštním sportovním symbolem posledních deseti let kulturních válek a složitých identitárních debat. Jak se duch doby odrážel na jeho práci a v čem sám odrážel nový typ fotbalisty, za kterým stojí tajemná PR mašinérie, která může zastínit celý klub? O tom v novém dílu Tribuny mluví fanoušci Arsenalu Jonáš Kucharský a Ondřej Lasák s Martinem Vaitem.

autoři: Martin Vait , Vojtěch Ondráček , Vojtěch Jírovec
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.