Mignon, Grand nebo „vejtřaska“: automobilka Praga by letos oslavila 115 let od založení. Jejím vozem jezdil i TGM

16. duben 2022 06:40

„Vůz na statisíce kilometrů“, takový slogan nesly automobily společnosti Praga, kterou založily dva velké průmyslové podniky První Českomoravská továrna na stroje v Praze a Ringhofferovy závody. Latinské jméno Praga dostala továrna až v roce 1909. Přelomový byl ale až rok 1911, kdy do Pragy nastoupil konstruktér František Kec. Ten zkonstruoval úspěšné automobily Praga Mignon nebo Grand, jimiž jezdil i Tomáš Garrigue Masaryk.

Prezident navštívil automobilku v pražské Libni v dubnu roku 1919. A za necelé tři týdny od ní dostal darem čtyřválcový model Praga Grand.

„Masaryk ho ale užíval poměrně krátce, jen do 20. srpna 1920, téhož dne dostal výměnou novou limuzínu Praga Grand, která krátce předtím byla vystavena na pražském autosalonu,“ připomněl v pořadu Hledání ztraceného času z roku 2005 Karel Čáslavský.

Grand dokázal jet až 100 kilometrů v hodině, přičemž spotřeboval přes 20 litrů benzinu na sto kilometrů.

Ubytovací automobil Praga V3S, prototyp, 70. léta 20. století

Automobilka se proslavila i v automobilových závodech. V roce 1932 tehdejší šéf zkušebního oddělení Petr Mucha postavil závodní dvoumístný roadster z modelu Praga Alfa.

O rok později s vozem vyhrál první ročník závodu autoklubu Tisíc mil československých. Alfa se Muchovi bohužel stala osudnou, v roce 1934 při tréninku na další ročník závodu havaroval a zraněním v nemocnici podlehl.

Jeho automobil se postupem času dostalo ke sběrateli Pragovek Petru Sazimovi. „Je to šestiválec a už má moderní prvky … má třeba čtyři rychlosti,“ popisuje Sazima, který závodní Alfu zrenovoval.

Nejstarší pražský trolejbus Praga TOT

Na konci druhé světové války, 25. března 1945, zničil téměř celou automobilku nálet. Po válce v rekonstruovaných budovách automobilky zahájila výrobu ČKD. Praga se přesunula dál do Vysočan do bývalé továrny Junkers.

V padesátých letech minulého století se Praga proslavila nákladním autem V3S, nazývaným taky jako vejtřaska. Ten se vyráběl až do roku 1990 a byl nejdéle vyráběným československých nákladním automobilem.

Spustit audio