Milan Slezák: Tvrdé rozsudky nad indickými teroristy

7. březen 2011

Před devíti lety vzplál v indickém svazovém státě Gudžarátu vlak s hinduistickými poutníky. Uhořelo jich devětapadesát. Vlak zapálili tamní muslimové, to bylo od začátku jasné. V pozadí byl spor o to, zda má v městě Ajódhja vyrůst hinduistický Rámův chrám na místě, kde hinduističtí radikálové v roce 1992 zbourali čtyři sta let starou mešitu.

Poutníci, kteří uhořeli ve vlaku, patřili v rámci svého vyznání k tvrdému jádru, jež se o takovou stavbu všemožně zasazuje – k zlosti a vzteku většiny indických muslimů, kteří se dodnes nemohou smířit se zbouráním mešity.

Dlouhá léta se vedl spor o to, zda lidé, kteří vlak na nádraží ve městě Gódhra zapálili, jednali z okamžitého popudu, protože hinduističtí cestující prý uráželi přítomné muslimy - anebo zda šlo o chladnokrevnou, předem připravenou akci. Tedy o spiknutí s cílem brutálně zabíjet. Soud ve městě Ahmádábádu se tento týden přiklonil k druhé možnosti a vynesl jedenáct trestů smrti a dvacet rozsudků doživotního žaláře.
Ale kauza tím nekončí.

Jednak proto, že odsouzení se mohou odvolat, a to také podle svého hlavního obhájce udělají. Mají na to tříměsíční lhůtu.

Lidé, kteří v Indii dostanou trest smrti, se mohou obrátit na vyšší soudní instance včetně Nejvyššího soudu, a kdyby ani to nevyšlo, mohou požádat o prezidentskou milost. O prominutí zbytku trestu může v Indii požádat i vězeň odsouzený na doživotí, jestliže za mřížemi stráví alespoň čtrnáct let. A čtrnáct let budou mít odsouzení v ahmádábádském procesu za sebou už v roce 2016. Do trestu se jim totiž započte i devítiletá vazba.

Druhým důvodem, proč jsou uhlíky z vlaku zapáleného před devíti lety stále ještě žhavé, jsou scény plné neuvěřitelných zvěrstev, které po útoku na vlak následovaly. Tentokrát útočili převážně hinduisté a oběťmi, až na výjimky, byli muslimové. Samozřejmě nevinní. Stávalo se třeba i to, že dav znásilnil muslimské ženy, pak jim a jejich dětem nalil do hrdla benzín – a podpálil je. Byly to jedny z nejhorších náboženských nepokojů, jaké Indie od dosažení své nezávislosti v roce 1947 zažila, a umřelo při nich téměř tisíc lidí.

Že jsou vzpomínky na to nepříjemně živé, dokazuje opatrnost gudžarátských úřadů. Poté co padly zmíněné rozsudky, nesměly místní televizní a rozhlasové stanice vysílat nic, co by připomínalo masakry z roku 2002 a jitřilo tak náboženské vášně. Stejný zákaz měly i místní noviny. Policie byla v pohotovosti, ale bezprostředně po vynesení verdiktů zasahovat nemusela. V Gudžarátu byl naštěstí klid.

A nakonec, nikoli však v poslední řadě:
Zůstává otázka, zda ahmádábádský soud potrestal úplně všechny viníky.
Ano, padlo jedenatřicet rozsudků. Ale stejný soud osvobodil minulý týden daleko více obviněných, třiašedesát. Včetně muslimského učence Maulvího Umardžího, který, jak mnozí v Gudžarátu věří, byl hlavním inspirátorem a organizátorem útoku na vlak. Ani sám soud netvrdil, že Umardží je bez viny. Ale propustil ho, protože, jak prohlásil, také u Umardžího scházely jednoznačné důkazy pro vinu. Stejně jako u těch dalších dvaašedesáti osvobozených.
A nesmíme zapomenout na kontroverzní postavu gudžarátského premiéra Nárendry Módího. Je členem prohinduistické Indické lidové strany.

V roce 1992, kdy zbourání ajódhské mešity vyústilo v dlouho trvající náboženské násilnosti (s dvěma tisíci mrtvých), byli předáci Indické lidové strany obviňováni, že mají na rukách krev, protože přispívali k podněcování protimuslimských vášní. O deset let později vyčítali kritici jejich spolustraníkovi Módímu, že nedokázal násilnosti v Gudžarátu rychle zvládnout. Někteří ho dokonce podezírali z toho, že je přiživoval. Módí to vždycky odmítal a zvláštní vyšetřovací komise zřízená před třemi lety mu v tom dala zapravdu. Mimochodem, tatáž komise dospěla k názoru, že útok na vlak s hinduisty byl důsledkem spiknutí – což posiluje domněnku, že neměla v úmyslu cokoli zametat pod koberec.

Ale Módí se v každém případě zachoval netakticky a nerozumně. Na zprávu o muslimském útoku na vlak s hinduisty reagoval parafrází newtonovské myšlenky, že každá akce vyvolává příslušně silnou protireakci. Někteří lidé v tom vidí podporu pro hinduistické zabijáky, kteří se v té době začínali mstít na nevinných muslimech. Třeba je to opravdu jen pouhá nešikovnost. Ale hodná velkého pozoru, protože Módí bývá považován za vycházející hvězdu Indické lidové strany a mluví se o něm jako o možném příštím celostátním premiérovi.

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci iRadio. Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas.

Spustit audio