Na motorkáře už číhají nástrahy podzimu!

24. září 2008

Asi už jste si všimli - podzim přichází. Raní mlhy a ne příliš vysoké teploty už to několik týdnů potvrzují. S příchodem podzimního počasí, bychom měli změnit i chování na silnici. A zvlášť to platí pro motorkáře. Přece jenom motorka se chová jinak na vozovce po letní bouřce než po podzimním dešti. A je tu spousta dalších nebezpečí, které podzim na motorkáře a nejenom na ně připravil.

Pro někoho znamená konec motorkářské sezony první sníh, pro toho opatrnějšího stačí k zazimování motorky moment, kdy teplota klesne pod deset stupňů. A něco na tom je. Nižší podzimní teploty totiž výrazně mění jízdní vlastnosti motorky, bohužel k horšímu. Jednoduše řečeno, na mokré silnici to na podzim prostě klouže víc, než po dešti v létě.

"Je to úplně něco jiného, protože je odlišná teplota. Pokud se pohybuje okolo 7 nebo 8 °C, pak pneumatika tuhne. Pokud to v takovém počasí pošlu do zatáčky a naklopím motorku, jak se říká, na koleno, tak může pneumatika uklouznout. Prostě musí se jezdit pomaleji," potvrzuje instruktor bezpečné jízdy Jan Faktor.

U aut to řešíme přezutím na měkčí zimní pneumatiky. U motorky je to problém. Základem je tak víc než dobrý vzorek. Dalším klasicky podzimním nebezpečím je větší pohyb traktorů a různých zemědělských strojů při sklizni. Jen si představte tu nebezpečnou situaci. Projíždíte silnicí třetí třídy, když v tom vás v zatáčce překvapí traktor jedoucí 15 kilometrů v hodině. Začnete brzdit, snažíte se vyhnout, ale na vozovce je zrovna kluzké bláto z pole...

"Na tohle je potřeba dát velký pozor, protože zemědělské stroje se teď často pohybují na silnicích. Když je navíc mokrá silnice, vytvoří se na jejím povrchu velmi kluzké blátíčko. V autě vás to může jen polekat, ale na motorce to nemusíte ustát a spadnout."

Několik desítek nehod způsobí na podzim smyk na spadaném namoklém listí. Víc to klouže snad už jen na ledě.

"Už samotné suché listí klouže a namoklé pochopitelně mnohem víc. Stejné je to i s jehličím. Prostě když vjedete do lesa, sundejte ruku z plynu. Musíte mít prostě na paměti, že už nemůžete jezdit jako v létě."

K podzimu patří také ranní mlhy. Záleží samozřejmě na tom, jak je mlha hustá. Když už je taková, že by z ní měl radost i rákosníček, na motorce raději nevyjíždějte. A přidají-li se k mlhám ještě ranní mrazíky, zamkněte motorku a klíčky někam schovejte. Nebo alespoň jeďte maximálně opatrně, hlavně na mostech, které promrzají daleko více než vozovka.

"Na most je nejlepší najíždět pomalou rychlostí a nezatáčet na něm, to je obzvlášť důležité mít stále na paměti. A platí to jak pro motorky, tak pro auta," upozorňuje Jan Faktor.

Takže sledujte teploměr, jeďte opatrně a myslete na to, že motorka se chová jinak na podzim a jinak v létě.

Spustit audio