Na nové auto si počkáte až jeden rok. Na vině je nedostatek čipů i vyšší poptávka

25. říjen 2021

Jak potvrdilo Českému rozhlasu několik českých prodejců, u některých osobních vozů se čekací doba zdvojnásobila, a zákazníci si tak na konkrétní model mohou počkat až rok. Dodací lhůty nových aut výrazně ovlivňuje nedostatek čipů a dalších součástek. Zájemci, kteří na nový vůz čekat nechtějí, pak častěji kupují mladší ojetiny.

„Máme tady v salonu vystavený vůz i30, který už má svého zákazníka. A vy, když přijdete pro takovýto vůz, tak dneska budete čekat řádově 5–6 měsíců. Ale ve chvíli, kdy do toho vozidla třeba doplníte automatickou převodovku, tak se nám tato lhůta řádově o měsíc prodlužuje,“ říká manažer prodeje showroomu Hyundai v pražských Stodůlkách Hubert Wetter.

Čtěte také

Problémy ale nemá jen Hyundai, potíže s dodávkami nových vozů hlásí i Toyota. „Aktuálně se dodací doba u našich značek pohybuje v rozmezí čtyři až deset měsíců. Záleží na konkrétním modelu,“ přibližuje mluvčí českého zastoupení Jitka Jechová.

Výrobu zdržuje nedostatek čipů i dalších dílů, jak vysvětluje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. „Problémy s dodávkami se týkají de facto všech surovin včetně plastů a celoželezných dílů. Samozřejmě se do toho ještě promítá velmi rychlý nárůst cen energií, čili situace je celkově složitá.“

Vyšší poptávka po ojetinách

Kvůli nedostatku čipů a dalších součástek zastavila výrobu nových vozů taky společnost Škoda auto. Podle Zdeňka Petzla ze Sdružení automobilového Průmyslu je v dnešních moderních autech až tisíc čipů, které ovlivňují funkce od elektrického otevírání oken až po složité asistenční systémy.

U Toyoty a Lexusu je důvodem zpožďování dodávek mimo jiné i výrazně vyšší poptávka. „Pro srovnání Toyota uzavřela letos od začátku roku do konce září 13 440 zákaznických smluv, což představuje meziroční nárůst o 40 procent, a značka Lexus zvýšila počet objednávek o 46 procent na 533 smluv,“ potvrzuje mluvčí českého zastoupení značky Jitka Jechová.

Kvůli dlouhým dodacím lhůtám nových aut si také někteří Češi raději pořizují mladší ojetiny. Ty dostanou prakticky hned, doplňuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. „Vidíme, že máme u nových vozů velké propady. Máme jak snížení u nových, tak zvýšení u ojetých, což je takové vyvážení, vykompenzování, což logicky nastává,“ říká Pokorný.

Zvyšuje se i zájem o operativní leasingy. „Za poslední dva roky nejvíce roste segment soukromých zákazníků a malých firem cca do devíti zaměstnanců, kteří objevují výhody operativního leasingu. V této kategorii pozorujeme meziroční nárůst poptávky o více než 50 procent. Pozorujeme také nárůst poptávek po dodávkách a v neposlední řadě vidíme zvyšující se zájem o elektrické a elektrifikované vozy,“ říká generální ředitel leasingové společnosti Arval Aleš Polák.

Větší zájem o auta s operativním leasingem evidují například i společnosti CarNext a LeasePlan. Situace ve výrobě nových vozů se podle Sdružení automobilového průmyslu zlepší nejdřív v druhé polovině roku 2022.

autor: Luděk Hubáček | zdroj: iROZHLAS.cz
Spustit audio