Na opravu originál nebo neoriginál?

18. květen 2006

Dnes se díky Motožurnálu dozvíte, že náhradní díly se na našem trhu už docela dlouho nedělí na originální a neoriginální, ale jen na originální, a pak kvalitativně shodné. A pak jsou tu pochopitelně také, lidově řečeno, "šmejdy". Tak jako u každého zboží.

Podívejme se nejprve na to, co to vlastně je onen kvalitativně shodný díl? A co se stane když si ho namontujeme na auto.

Už druhým rokem u nás platí tzv. bloková výjimka. Jde o předpis Evropské Unie, kde ale platí už od roku 2002. Podle Miroslava Brůžka se Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky, jde o snahu o rozbití monopolu výrobců automobilů, kteří se snažili prodávat jen náhradní díly ze svých zdrojů. Je to liberalizace trhu. "Zákazník má svobodnou volbu vybrat si, kde si nechá vozidlo opravit a jakými díly. Jde čistě o to, aby byl o svých právech informován."

Do autorizovaného servisu pak musíte jezdit jen na záruční opravy, protože ty hradí dovozce automobilu, a cokoliv jiného můžete udělat i v servisu nezávislém. Ovšem za předpokladu, že mechanik zachová správné postupy.

"Rozšiřuje se pole působnosti pro neznačkové servisy, protože je jim umožněn přístup k servisním informacím, školením, technologiím, nástrojům, a tak dále.Mohou tak opravovat vozidla, na které si dříve netroufali. Významné je, že po zavedení blokové výjimky nakupovat a používat pro servis a opravy díly z aftermarketu, které dosahují kvality originálních dílů. Tím se pro ně rozšiřuje okruh vozidel, která mohou opravovat, tedy například i starší vozidla."

Největší výhodu by tedy měl pocítit sám zákazník. V konkurenčním boji by se totiž v ideálním případě měly zlepšovat služby a zároveň snižovat cena. Pocítil dovozce originálních dílů úbytek zákazníků, odchod za levnějšími díly, za prací?

"Ne, to vůbec nemohu říci. Obchod s náhradními díly stále roste. Má stále velký potenciál. Nemohu tedy říci,že by to mělo nějaký dramatický vliv na tento obchod. Jde o to, že povědomí veřejnosti je nyní takové, že může požadovat díl, který je takzvaně kvalitativně srovnatelný a nic se nezmění." Přestože tedy dovozci automobilů bloková výjimka podle Martina Sládka z Fordu obchody nijak nezhoršuje, před nákupem jiných než originálních náhradních díly varuje: "Narážíme na problém, že vozidlo je poměrně složitý mechanismus, a když do něj umístíme jiný díl, nemusí celek fungovat jak má. Ačkoli je díl kvalitativně srovnatelný s původním dílem."

Zatím tedy proti sobě stojí dva názory. Najdeme místo, kde se oba odborníci shodnou, nebo bude prodejce originálních, značkových dílů stále tvrdit, že jiné díly než jejich jsou k ničemu, a zástupce Sdružení obchodníků s náhradními díly zase že kupovat originální díly je v zásadě zbytečné vyhazování peněz?

"Použiji-li k opravě jiný díl než je díl od výrobce automobilu, pak za něj výrobce automobilu nenese žádnou záruku. Pro zákazníka to znamená, že v závislosti na počtu použitých dílů jsou určité části vozidla ze záruky vyjmuty, a také další části vozidla, které mohly být tímto dílem nebo opravou ovlivněny.Záruku pak musí nést výrobce tohoto dílu," upozorňuje Martin Sládek z Fordu.

To je pravda, zároveň si ale musíme uvědomit, že když budu mít auto v záruce, tedy nové, vymění mi vadný díl zadarmo. Pokud ale přece jen někdo z nějakého důvodu bude měnit díly na své náklady, málokdy ho v tomto případě vůbec napadne uvažovat o díle jiném než originálním.

Miroslava Brůžka se Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky jsem se zeptal jak vlastně komentuje situaci, kdy se výrobci aut, například i formou reklamy snaží vzbudit dojem, že jedině originální díl je to ten pravý. "Mohu říci, že to otázka čistě obchodní taktiky, protože velmi dobře vědí, že tyto díly pochází od dodavatelů a výrobců těchto dílů. Výrobce automobilu si sám vyrábí zhruba 23 až 25 % z celého vozidla."

A zbytek pro ně dělají právě další dodavatelé, kteří je pak pod svým logem mohou nabízet na trhu. I když mluvíme s člověkem, který je ze svazu dovozců náhradních dílů, nesnaží se nám namluvit, že úplně všechny díly na trhu jsou kvalitní.

"Na aftermarketu je obrovský přetlak náhradních dílů pro motorová vozidla. Kvalita je pochopitelně různá, proto je potřeba, aby zákazník postupoval obezřetně. Myslím si, že zatím není situace na trhu taková, že by se zákazník setkával s padělky a napodobeninami, které by k nám mohly proudit z Asie. Taková situace ještě nenastala. Ale právě proto preferujeme asociaci jako záruku kvality dílů, které dodávají naši členové."

I když poslední věty možná zněla i trochu reklamně, je pravda, a známe to koneckonců i z jiných oborů, že společnosti sdružené v nějaké asociaci či ve sdružení se prověřují navzájem a snaží se držet kvalitu. Říkáte si: Co je mi do toho, že si mezi sebou výrobci potvrdí, jak jsou dobří?! Já sám potřebuji poznat kvalitní díl, a to na pultě v obchodě!

Trochu problém je v tom, že mezi opraváři aut, a lidmi z oboru docela často narazíte na názor, že aftermarketové díly bývají nízké kvality. Tvrdí to třeba karosář Rudolf Škrobák z Auto KoRa. "Když jsem pracoval jako soukromník, používal jsem tyto díly. Ať se plech dal na auto jakýmkoli způsobem, vždy vydržel maximálně rok nebo jen málo déle. Jinak začal rezivět a hnít zevnitř i zvenčí. Výlisky bývají také natolik nekvalitní, že, když se pak nasadí na auto, vůbec nesedí, a ni spáry. Měl jsem zkušenost, že se kolikrát musel třeba navařovat kousek plechu. Vypadalo to ve výsledku dobře, ale už to byl zásah, který by se provádět neměl. Myslím si, že chyby jsou v použitém materiálu. Třeba se sesbíral starý materiál ze šrotišť a jenom se přetavil."

Pro Martina Sládka z Fordu je vlastně samotný vznik náhradních dílů na aktuální modely aut zahalený rouškou tajemství: "Takový plechový díl je stále ještě duševním vlastnictvím výrobce. Používají se speciální nástroje, které se vyrábí výhradně pro výrobce. Je použit materiál, který opět zná jen výrobce. Datové soubory zná opět jenom výrobce a testoval to opět jenom on. Nedokážu si tedy představit, že výrobce aftermarketového dílu vydá certifikát o stejné kvalitě."

Přesto je to právě ona lidově nazývaná "plechařina", kvůli které chodí motorista skoro nejčastěji mimo obchod s originálními, značkovými díly.

"U karoserie je to jednoznačné. Díly, které jsou takzvaně kvalitativně srovnatelné, nejsou podle mého názoru srovnatelné. Podle mého názoru mohou být v některých případech až nebezpečné, protože se budou za určitých situací chovat jinak. Budou se jinak deformovat, což má vliv na deformační zónu. Příkladem může být přední kapota, která, když se při nárazu neshrne tak, jak výrobce navrhl, ale bude tvrdší, tak se může utrhnout a způsobit zranění, ať už lidem v autě nebo i lidem okolo."

Přestože argumenty které jsme slyšeli zní rozumně, je těžké odlišit, co je pravda a co tak trochu v profesním zájmu pracovníka dovozce značkových náhradních dílů.

Zkusíme tedy oslovit dalšího člověka z oboru autoopravárenství a prostor dostane také nezávislý soudní znalec.

Už v úvodu se dva odborníci nemohli shodnout v názoru na použití dílů. A protože nemůžeme úplně dokonale odfiltrovat jejich profesní zájem, oslovili jsme soudního znalce Františka Študenta. "Rozhodnout se musí každý sám, ale pokud je technická hodnota vozidla vyšší jak 50 % původní ceny, pak bych doporučoval použití originálních náhradních díl. Je-li nižší, pak si myslím, že se užitím aftermarketových dílů nedá nic pokazit. Nově originální díly by byly zbytečně drahé."

Technickou hodnotu auta spočítáte přesně podle Znaleckého standartu. Záleží na počtu ujetých kilometrů, stáří vozu, objemu a typu motoru. Ne každý má pochopitelně znalecký standart doma. Velmi zjednodušeně tedy můžeme říct, že 50 % své technické hodnoty má průměrně jeté auto po 5ti letech.

Abych k problematice získal co nejvíc informací, oslovil jsem několik různých odborníků. Nikdo ale nebyl ochotný mluvit otevřeně. Až Pavel Křížek, majitel autobazaru a autodílny. Pokusme se tedy spolu s ním dnešní problém rozklíčovat: "Aftermarketový díl může být stejně tak od Bosch, tak z Číny, Jižní Korei. Výrobky z těchto zemí bývají nekvalitní. Naopak evropské výrobky firem jako Bosch, Delphi nebo Valeo jsou kvalitní. Vyrábí díly buď pod svojí značkou nebo pod jiným názvem, ale stejně se vyrábí kvůli nákladům v jedné továrně. Jednotlivé auto je vždy složeno z dílů jednotlivých firem. Není tedy možné, abyste si koupil ložisko SKF, dal si ho do auta a někdo vám tvrdil, že se jedná o aftermarketový díl. Přitom jste ho takto koupil. Příklad: můžete si v aftermarketu koupit ložisko SKF za 900 korun a o 300 metrů dál u Porsche bude stát 3 600 korun, přičemž bude úplně stejné. Bude mít jenom krabičku VW."

Podle Pavla Křížka je ale velký problém v tom, že běžný člověk, řekněme "typický garážista", se na trhu s aftremarketovými náhradními díly nemůže dobře orientovat, a místo dobrého dílu může úplně klidně koupit, jak se říká, "šmejd". Jediná možnost tedy je, aby člověk nechával opravovat auto u skutečných odborníků.

"Prostřednictvím rádia těžko lidi naučíte, jak si opravit auto. Možná by to zvládl Přemek Podlaha, ale některé náhradní díly prostě mají vyraženou svoji vlastní značku. To znamená, že, budu-li měnit ložisko, podívám se na značku a u výrobce nebo prostřednictvím internetu se mohu informovat, kde seženu ložisko stejného výrobce, a tedy i kvality. To je jedna možnost. Druhou možností je dotaz v servisu. A třetí, že budeme riskovat. Pro nezasvěceného je to jediná možnost. Auto má záruky, co se týče kvality, prorezavění, životnosti nebo mechanické pevnosti. Pokud člověk, který auto nějakým způsobem opraví, použije originální náhradní díly, pak automaticky vylučuje problém. Takto se k tomu staví autorizované servisy."

Pokud bychom chtěli udělat resumé, asi bychom zjednodušeně, v souladu s nezávislým soudním znalcem, který mluvil o udržení hodnoty auta, mohli říct, že do vozů, která nejsou starší než zhruba 5 let se vyplatí kupovat spíše originální náhradní díly, značkové. I když ale budu mít auto starší s nižší hodnotou, není od věci si alespoň porovnat ceny dílu, které nabízí dovozce, a pak i další prodejci na trhu. U některých součástek jsou totiž ceny nejen srovnatelné, ale někdy dokonce bývají značkové náhradní díly i levnější. Ti, kdo se pak rozhodnou koupit díl jinde než u dovozce, by se kromě ceny měli řídit i radou zkušeného mechanika.

Určitým pomocníkem by mohly být i internetové stránky Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky, které dbá na kvalitu u svých členů. Ostatně, to jsme konstatovali už v úvodu.

Spustit audio